Informacja o projekcie SES
Projekt SES jest realizowany w Uniwersytecie Szczecińskim od 2003 roku. Dotychczas odbyły się 3 edycje badań.
-
(2003-2005) "SES 1 - Postawy przedsiębiorcze studentów" (badanie 1);
-
(2006-2009) "SES 2 - Entrepreneurship - an international survey of full-time students in higher education" (badanie 2);
-
(2010-2013) "SES 3 - Postawy przedsiębiorcze studentów" (badanie 3).
-
analiza potencjału aktywności proprzedsiębiorczej studentów.
-
analiza barier we wdrażaniu pomysłu na własny biznes.
-
analiza stopnia skłonności do podejmowania własnej działalności gospodarczej.
-
ocena działań instytucjonalnych w kontekście kreowania klimatu wobec przedsiębiorczości i postaw proprzedsiębiorczych.
Realizując dotychczasowe badania gromadzono niezbędne dane za pośrednictwem kwestionariusza ankietowego dystrybuowanego wśród jednostek zakwalifikowanych do próby, zastosowano zatem metodę badań częściowych. Procedura doboru próby obejmowała zestaw działań, które miały zapewnić reprezentatywność i diagnostyczność wybranej próby badawczej, co pozwoliłoby na uogólnienie wyników na populację generalną. Dobór jednostek do próby miał charakter losowy. Minimalną wielkość próby stanowiły 594 jednostki. Dla jej określenia przyjęto współczynnik ufności na poziomie 95,44 % oraz maksymalny błąd szacunku w granicach +/- 4 %. Do obliczania wyników badań zastosowano metodę komputerową.
Zakres przestrzenny badań obejmuje zasadniczo Polskę (w przypadku badań 1-3). W edycji drugiej jednakże poza grupą studentów polskich badania prowadzono również na reprezentatywnej, dobranej według porównywalnej procedury postępowania naukowego grupie studentów studiów stacjonarnych z krajów transformacji systemowej z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej, w tym członków Unii Europejskiej: Litwy, Łotwy i Węgier oraz krajów spoza Unii: Rosji i Ukrainy (rozszerzono zatem ich zakres przestrzenny). Podjęto wtedy współpracę badawczą z 5 ośrodkami naukowymi:
- Kyiv National University of Technologies and Design (Ukraina),
- The State University of Higher School of Economics (Rosja),
- University of Latvia (Łotwa),
- West Hungary University (Węgry),
- Vilnus University (Litwa).
Analizy struktury deklaracji respondentów poza ujęciem ogólnym były prowadzone w ramach poszczególnych projektów badawczych także w grupach respondentów wyodrębnionych ze względu na przyjęte kryteria podziału badanej populacji (zawarte przykładowo w metryczce): płeć, poziom, kierunek i etap studiów, doświadczenia rodziców w zakresie prowadzenia własnej firmy, określenie własnej osoby, percepcja własnej przedsiębiorczości, aktywność zawodowa i pozadydaktyczna, posiadanie bądź nie pomysłu biznesowego, planowane miejsce zamieszkania/pracy po ukończeniu studiów oraz stopień zależności finansowej.