Z dniem 1 października 2019 r. Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania zmienił nazwę na Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania.
Aktualna strona Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarządzania »
Wydział Nauk Ekonomicznych
i Zarządzania
ul. Mickiewicza 64
71-101 Szczecin
tel. (+48) 91 444 1801
Zarząadzanie przedsiębiorstwem przemysłowym we współczesnej gospodarce

Redakcja naukowa:
Joanna Wiśniewska, Krzysztof Janasz


Rok wydania: 2016

Rozwój przedsiębiorstw przemysłowych w XXI wieku następuje w warunkach niezwykle zmiennych, wyrażających się ciągłą turbulencją i złożonością otoczenia tak, iż niekiedy można odnieść wrażenie, że następuje on w chaosie. Globalizacja rynków, produktów, technologii czy też kultury organizacyjnej wymagają odmiennego podejścia do procesu zarządzania przedsiębiorstwami, formułowania ich celów i strategii, jak również do kryteriów oceny efektów ich działalności.

W takich warunkach prowadzenie działalności gospodarczej jest szczególnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw, które muszą nauczyć się praktycznie przewidywać przyszłość. W aktualnych realiach gospodarczych o efektach i przyszłych możliwościach rozwojowych przedsiębiorstw decydują w znacznej mierze charakter i intensywność różnorodnych przedsięwzięć dostosowujących zachowanie przedsiębiorstwa przemysłowego do wymogów globalnego rynku oraz stanu, struktury, złożoności i dynamiki ich otoczenia. Niezmiernie ważnym aspektem funkcjonowania przedsiębiorstwa przemysłowego jest racjonalne zarządzanie, w którym powinni brać udział wszyscy pracownicy danej firmy, ponieważ tylko wtedy można kształtować jej działanie i kierować określone działania na osiągnięcie długofalowego sukcesu.

Recenzowane opracowanie, napisane przez pracowników Uniwersytetu Szczecińskiego, pod redakcją naukową prof. prof. Joanny Wiśniewskiej i Krzysztofa Janasza, stanowi wartościowe studium teoretyczno-metodyczno-poznawcze przedstawiające zagadnienia zarządzania przedsiębiorstwem przemysłowym w przekrojach lokalnym i ogólnopolskim. Opiniowana praca wpisuje się w teorię i praktykę zarządzania współczesnymi organizacjami i jego uwarunkowaniami, tj. niezwykle ważnej problematyki zaliczanej do nurtu zarządzania strategicznego i rozwoju przedsiębiorstw.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. dhc. mult. Ryszarda Borowieckiego
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
 


Innowacje i procesy transferu technologii
w strategicznym zarządzaniu organizacjami

Joanna Wiśniewska, Krzysztof Janasz


Rok wydania: 2015

Współcześnie problematyka innowacyjności organizacji ma pierwszorzędne znaczenie w wymiarze globalnym, jak i poszczególnych państw, sektorów, sekcji, działów oraz pojedynczych podmiotów (organizacji) gospodarki. Tempo i zakres innowacyjności organizacji to nowoczesny i jeden z najważniejszych czynników rozwoju organizacji, a tym samym gospodarki i społeczeństwa. Innowacje, a także procesy transferu technologii mają decydujący wpływ na konkurencyjność organizacji i poszczególnych dziedzin działalności ludzkiej. To innowacje i procesy ich akceleracji umożliwiły przejście od obowiązującego przez tysiąclecia społeczeństwa agrarnego do nowoczesnych faz jego rozwoju przemysłowego, a obecnie informatyczno-usługowego. Nastąpiło to w niebywale krótkim okresie z punktu widzenia wymiaru czasu historycznego.

Niezmiernie ważnym aspektem funkcjonowania organizacji jest wprowadzanie innowacji i korzystanie z procesów transferu technologii. Należy stwierdzić, że dla podmiotu gospodarującego strategiczne znaczenie mają procesy zarządzania innowacjami i procesami transferu technologii, które są składowymi ogólnej (globalnej) strategii, obejmującej inne dziedziny jego działania.

Praca napisana pod redakcją prof. prof. Joanny Wiśniewskiej i Krzysztofa Janasza jest rzetelnym, merytorycznym opracowaniem, syntetyzującym współczesną wiedzę dotyczącą problematyki zarządzania innowacjami i procesami transferu technologii wspartą wynikami badań o wpływie współpracy (kooperacji) przedsiębiorstw na innowacyjności przedsiębiorstw.

Należy podkreślić, że recenzowana monografia mieści się w obszarze zarządzania strategicznego i dotyczy nowego, zasobowego spojrzenia na niezwykle ważną problematykę innowacji i procesów transferu technologii zachodzących w organizacjach różnego typu.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Ryszarda Borowieckiego
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
 


Transfer technologii
w przedsiębiorstwach przemysłowych wysokiej techniki w Polsce

Roman Tylżanowski




Zaproponowane nowatorskie podejście do zagadnień dotyczących transferu technologii, zwłaszcza w zakresie ekonometrycznego modelowania procesów przekazania i pozyskania technologii, pozwoliło na zidentyfikowanie oraz ocenę wpływu uwarunkowań współtworzących i determinujących procesy transferu technologii w przedsiębiorstwach przemysłowych wysokiej techniki w Polsce. Do najważniejszych atutów opracowania zaliczyć można m.in.:

• temat pracy – istotny i ważny z punktu widzenia rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, a zarazem słabo przebadany, odnoszący się do transferu technologii w przedsiębiorstwach wysokiej techniki,
• wyraźnie sprecyzowany cel, którego wybór jest wszechstronnie uzasadniony przeglądem literatury obszaru badawczego i oceną stanu praktyki gospodarczej w tym zakresie, konsekwentnie realizowany w poszczególnych rozdziałach,
• wzbogacanie dotychczasowej wiedzy o przedmiocie badań,
• umiejętne łączenie zagadnień teoretycznych z oceną zjawisk ekonomicznych opisujących skomplikowaną rzeczywistość dotyczącą transferu technologii,
• poprawność stosowanych metod badawczych, znajomość ich walorów i braków,
• wieloźródłowa koncepcja badań z wykorzystaniem metodyki, którą się dotychczas nie posługiwano w ocenie procesów transferu technologii,
• rozpoznanie przejawów uwarunkowań transferu technologii do przedsiębiorstw przemysłowych wysokiej techniki,
• sformułowanie szeregu użytecznych rekomendacji.
(Z recenzji dr hab. prof. US Krzysztofa Janasza i dr hab. prof. UEP Dariusza Nowaka)

Poruszana w książce problematyka jest istotna zarówno z naukowego, jak i praktycznego punktu widzenia. Opracowanie jest skierowane przede wszystkim do menedżerów pragnących pogłębić swoją wiedzę z zakresu innowacji i transferu technologii, osób podnoszących kwalifikacje zawodowe, a także studentów uczelni wyższych na kierunku ekonomia i zarządzanie.
 



Zeszyty naukowe nr 397 Rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorstw

Zeszyty Naukowe nr 446
Prace Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Nr 49
Uniwersytet Szczeciński
Szczecin 2007

Spis treści (pdf plik do pobrania)
Abstrakty  (pdf plik do pobrania)

Zeszyty naukowe nr 397 Innowacje, ryzyko, zarządzanie wiedzą, strategie przedsiębiorstw

Zeszyty Naukowe nr 397
Prace Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Nr 42
Uniwersytet Szczeciński
Szczecin 2005

Treść publikacji (pdf plik do pobrania)

Zeszyty naukowe nr 397 Strategie przedsiębiorstw w procesie transformacji

Zeszyty Naukowe nr 416

Prace Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Nr 47
Uniwersytet Szczeciński
Szczecin 2006

Treść publikacji (pdf plik do pobrania)

Zarys strategii rozwoju przemysłu Władysław Janasz (red.)

Zarys strategii rozwoju przemysłu
(autorzy: Władysław Janasz, Krzysztof Janasz, Marian Gołębiowski, Wiesław Łukasik, Katarzyna Kozioł, Barbara Kryk, Katarzyna Szopik, Arkadiusz Świadek, Joanna Wiśniewska)

Difin, Warszawa 2006, s. 576

Opracowanie ma charakter podręcznika poświęconego zagadnieniom przemysłu i jego rozwoju w warunkach transformacji własnościowej i strukturalnej oraz w obliczu pojawiających się megatrendów w światowym przemyśle. Zwrócono szczególną uwagę na określone aspekty strategii rozwoju przemysłu, np.: mezoekonomię przemysłu, struktury rynkowe, zakres i cele działalności przemysłowej, struktury przemysłu, strategie organizacji procesów wytwarzania, marketing i logistykę dóbr przemysłowych, politykę przemysłową, problemy adaptacji przemysłu w procesie integracji z Unią Europejską, lokalizację i ekorozwój jako podstawę aplikacyjnych założeń rozwoju.

Podręcznik jest nieocenioną pomocą dla studentów kierunków ekonomicznych wszystkich typów.


Zarzadzanie kapitałem Krzysztof Janasz, Władysław Janasz, Joanna Wiśniewska

Zarządzanie kapitałem w przedsiębiorstwie

Difin, Warszawa 2006, s. 576

Istotny wzrost skali kapitału, ciągłe zmiany w obrębie rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych (automatyzacja, robotyzacja), odłożony popyt restytucyjny, nadmiar rzeczowego kapitału trwałego o określonej strukturze, a także procesy jego dekapitalizacji stają się głównymi czynnikami tworzącymi zapotrzebowanie na wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem w przedsiębiorstwie. Współczesne przedsiębiorstwa potrzebują nowej filozofii biznesu i kształtowania wartości podmiotu, których warunkiem jest odpowiednia strategia kapitałowa. Zarządzanie kapitałem wymaga podejścia systemowego w obrębie racjonalnej alokacji strumienia ponoszonych nakładów kapitałowych na rozwój przedsiębiorstwa oraz właściwego wykorzystania posiadanych zasobów kapitałowych.

Książka prezentuje określone aspekty zarządzania kapitałem w przedsiębiorstwie, m.in.: kapitał w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem, determinanty struktury kapitałowej, rzeczowy majątek trwały i metody jego pomiaru, procesy zużycia, amortyzacja a wartość rzeczowych inwestycji, ocena efektywności gospodarowania kapitałem trwałym, strategie obsługi eksploatacyjnej wyposażenia produkcyjnego, strategie kapitałowe przedsiębiorstw, ryzyko i finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Opracowanie ma charakter studium teoretyczno-poznawczego i metodycznego, skierowanego do szerokiego grona czytelników, w szczególności polecane jest dla wykładowców, słuchaczy studiów stacjonarnych i niestacjonarnych oraz przedsiębiorców.


Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w procesie transformacji praca zbiorowa pod redakcją naukową W. Janasza (autorzy: K. Janasz, W. Janasz, K. Kozioł, A. Świadek, J. Wiśniewska)

Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w procesie transformacji


Difin, Warszawa 2004

Przedsiębiorstwo, chcąc sprostać globalnej konkurencji, powinno dysponować modelem zachowań w konkurencyjnym otoczeniu, przesiąkniętym duchem przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość łączy się z innowacyjnością, oznacza to, że niemożliwa jest przedsiębiorczość bez innowacyjności. Głównym czynnikiem sprawczym przedsiębiorczości staje się zmiana innowacyjna, czyli tworzenie i wprowadzanie na rynek nowych produktów, technologii, systemów organizacyjnych.

Celem pracy jest próba przedstawienia identyfikacji działalności innowacyjnej w rozwoju przedsiębiorczości podmiotów sektora przemysłowego i bankowego w okresie transformacji polskiej gospodarki. W okresie transformacji systemowej występuje wiele barier w rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności. Podstawową hipotezą badawczą pracy jest twierdzenie, że stosunkowo niewiele podmiotów gospodarujących wybiera strategię działania, których istotą są zmiany, innowacyjności i elastyczność. Praca składa się z ośmiu rozdziałów, których tematyka służy weryfikacji hipotezy i celów badawczych pracy (m. in. przedsiębiorczość, innowacyjność przedsiębiorstw przemysłowych, przedsiębiorstwa wysokiej technologii, dyfuzja innowacji w polskich bankach).

Praca przeznaczona jest dla studentów, wykładowców oraz wszystkich zainteresowanych innowacyjnością jako czynnikiem wzrostu przedsiębiorczości w procesie transformacji.


Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską praca zbiorowa pod redakcją naukową W. Janasza (autorzy: K. Janasz, W. Janasz, K. Kozioł, A. Świadek, J. Wiśniewska)

Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską


Difin, Warszawa 2005

Praca jest kontynuacją badań nad innowacyjnością przedsiębiorstw, regionów i krajów zespołu pracowników Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem. Dobór problematyki merytorycznej podyktowany został potrzebą ciągłego identyfikowania i charakteryzowania prawidłowości zachodzących w zakresie działalności innowacyjnej w sektorze przemysłowym i bankowym w Polsce na tle porównawczym wybranych krajów Unii Europejskiej. Celem pracy jest identyfikacja ekonomicznych uwarunkowań i barier innowacyjności podmiotów gospodarujących w kontekście integracji Polski z Unią Europejską. W pracy przedstawiono modele polityki innowacyjnej w Unii Europejskiej oraz zaprezentowano politykę innowacyjną w wybranych krajach Unii Europejskiej (Finlandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Niemczech. Zakres tematyczny obejmuje innowacje i ich miejsce w tworzeniu wartości firmy, aspekty rozprzestrzeniania się innowacji, regionalne systemy innowacyjne w Unii Europejskiej, zmiany aktywności innowacyjnej Polski w okresie transformacji.


Ocena efektywności inwestycji rzeczowych ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka Tomasz Wiśniewski

Ocena efektywności inwestycji rzeczowych ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka

Uniwersytet Szczeciński,
Szczecin 2008

jpgSpis treści cz. 1
jpgSpis treści cz. 2
jpgSpis treści cz. 3
 

Elementy nauki o przedsiębiorstwie Stanisław Marek (red.)
(autorzy: M. Białasiewicz, T. Buczkowski, B. Czerniachowicz, W. Janasz, S. Marek, W. Skoczylas, M. Szczepkowska, A. Wieczorek, J. Wiśniewska)

Elementy nauki o przedsiębiorstwie


ECONOMICUS,
Szczecin 2008

Książka ma charakter podręcznika akademickiego i dobrze koresponduje z założeniami programowymi nauki o przedsiębiorstwie w wyższym szkolnictwie ekonomicznym. Główne obszary tematyczne poruszane w podręczniku dotyczą:
• teoretycznych podstaw funkcjonowania przedsiębiorstwa,
• systematyki przedsiębiorstw wg różnych kryteriów oraz problematyki przekształceń przedsiębiorstw,
• relacji przedsiębiorstwa i otoczenia,
• współczesnych problemów zarządzania w przedsiębiorstwie,
• zagadnień gospodarowania zasobami w przedsiębiorstwie,
• procesów, strategii i uwarunkowań innowacyjności przedsiębiorstw,
• zarządzania marketingowego w działalności produkcyjnej i usługowej przedsiębiorstwa,
• finansowej oceny działalności przedsiębiorstwa,
• wpływu otoczenia przyszłości na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw.

Podstawowe walory podręcznika to: jasna struktura treści, syntetyczne ujęcie wiedzy naukowej oraz przejrzysta prezentacja graficzna i tabelaryczna prezentowanych problemów.

 

Podstawy nauki o organizacji Stanisław Marek, Maria Białasiewicz (red.)
(autorzy: M. Białasiewicz, J. Brózda, T. Buczkowski, B. Czerniachowicz, W. Janasz, S. Marek, W. Skoczylas, M. Szczepkowska)

Podstawy nauki o organizacji


PWE
Warszawa 2008

W ramach niniejszego opracowania, autorzy przedstawiają ewolucję koncepcji organizacji i koncentrują się na omówieniu funkcjonowania organizacji gospodarczej, jaką jest przedsiębiorstwo. Kolejno zaprezentowano systematykę przedsiębiorstw, a także podjęto problematykę restrukturyzacji i przekształceń własnościowych przedsiębiorstw państwowych. Szczególną uwagę zwrócono na zagadnienie gospodarowania zasobami w przedsiębiorstwie, podkreślając rosnące znaczenie zasobów niematerialnych. W książce wskazano także relacje przedsiębiorstwa z otoczeniem bliższym i dalszym oraz przedstawiono wybrane metody analizy otoczenia. Rozważania autorów skupiają się również wokół procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie oraz problematyki zarządzania i finansowego wymiaru rezultatów przedsiębiorstwa. Na koniec dokonano próby zidentyfikowania głównych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw przyszłości.

Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunków ekonomicznych w wyższych uczelniach różnych typów, kształcących w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.

 

Determinanty aktywnosci innowacyjnej Arkadiusz Świadek
Determinanty aktywności innowacyjnej w regionalnych systemach przemysłowych w Polsce

Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Szczecin 2008

Obserwacje prowadzone w wysoko rozwiniętych krajach wskazują, że mimo rosnącego znaczenia umiędzynarodowienia gospodarki region postrzegany jest jako alternatywna możliwość istnienia i rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w nowej konstelacji światowego rynku. Systemy innowacyjne stały się przedmiotem badań teoretyczno-empirycznych w ostatnich 15-20 latach. Podejście to skupia się na determinantach rozwoju i dyfuzji innowacji procesowych i produktowych. Ich istotą są zatem relacje między wewnętrznymi i zewnętrznymi uczestnikami życia gospodarczego regionu. Wnioski z prowadzonych badań świadczą bowiem o tym, że podmioty produkcyjne osiągają większe sukcesy, kiedy są elementami intensywnej integracji sieciowej.

 

Determinanty Władysław Janasz, Katarzyna Kozioł
Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw

Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007, s. 120

Zamierzeniem autorów było pokazanie wpływu determinant na działalność innowacyjną przedsiębiorstw. Na proces innowacyjny oddziałuje wiele determinant, które są zależne od sytuacji ekonomicznej, politycznej, społecznej występującej w danym kraju, a w szczególności w Polsce, w okresie transformacji.
Czynniki determinujące procesy innowacyjne w firmie można najogólniej podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Do tych pierwszych można zaliczyć: politykę państwa, mechanizmy rynkowe, system edukacyjny, potencjał naukowo-badawczy, typ sektora i rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Czynniki wewnętrzne to przede wszystkim zasoby rzeczowe, ludzkie i kapitałowe w przedsiębiorstwie.
Praca jest interesująca i niezwykle aktualna, a skierowana jest do studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania w wyższych uczelniach różnych typów.
Książka przeznaczona jest dla studentów, wykładowców oraz wszystkich zainteresowanych innowacyjnością jako czynnikiem wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarek.

 

Zarządzanie jakością usług Józef Frąś, Marian Gołębiowski, Anna Bielawa, Magdalena Leszczyńska, Krzysztof Czyrka, Bartosz Dobrosielski, Olga Borowiecka, Piotr Węcławik-Nguyen
Zarządzanie jakością usług w instytucjach publicznych

Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008, s. 120

Intencją autorów monografii było kompleksowe przedstawienie, zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki, najnowszych zagadnień z zakresu zarządzania jakością w instytucjach publicznych, tj.: wymagań jakościowych w instytucjach publicznych państw – członków Unii Europejskiej, wdrożenie standardów zarządzania zgodnych z rodziną norm ISO 9000, audytowania systemów zarządzania jakością, nowoczesnych koncepcji zarządzania w usługach publicznych, jakości usług publicznych w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce, wprowadzenia koncepcji kompleksowego zarządzania jakością - TQM.
Tematyka monografii jest niezwykle aktualna, a kierowana jest ona przede wszystkim do studentów kierunków prawa i administracji, a także kierunków ekonomicznych i zarządzania oraz praktyków gospodarczych – menadżerów wdrażających systemy zarządzania jakością w instytucjach publicznych.

 

Zarządzanie strategiczne Władysław Janasz, Krzysztof Janasz, Katarzyna Kozioł, Katarzyna Szopik
Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Strategie

Difin, Warszawa 2008, s. 320

Praca stanowi wnikliwe i wartościowe studium dotyczące koncepcji zarządzania strategicznego, podstawowych koncepcji formułowania strategii, strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz metod analizy strategicznej wykorzystywanych w otoczeniu i wewnątrz organizacji. Zarządzanie przedsiębiorstwem w wymiarze strategicznym jest niezbędne w każdej organizacji, która cechuje się określonym stopniem zależności i złożoności. Jest one przesłanką trwałego rozwoju podmiotu poprzez potencjalną możliwość jego wielokrotnego odradzania się.

Opracowanie ma charakter teoretyczno-poznawczy i metodyczny, ważną zaletą jest łączenie kwestii teoretycznych z praktycznymi przykładami. Książka przeznaczona jest dla studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania oraz wszystkich zainteresowanych tą problematyką.

 

Determinanty aktywnosci innowacyjnej Arkadiusz Świadek
Determinanty aktywności innowacyjnej w regionalnych systemach przemysłowych w Polsce

Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Szczecin 2008

Obserwacje prowadzone w wysoko rozwiniętych krajach wskazują, że mimo rosnącego znaczenia umiędzynarodowienia gospodarki region postrzegany jest jako alternatywna możliwość istnienia i rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w nowej konstelacji światowego rynku. Systemy innowacyjne stały się przedmiotem badań teoretyczno-empirycznych w ostatnich 15-20 latach. Podejście to skupia się na determinantach rozwoju i dyfuzji innowacji procesowych i produktowych. Ich istotą są zatem relacje między wewnętrznymi i zewnętrznymi uczestnikami życia gospodarczego regionu. Wnioski z prowadzonych badań świadczą bowiem o tym, że podmioty produkcyjne osiągają większe sukcesy, kiedy są elementami intensywnej integracji sieciowej.

 

Innowacyjnosc przedsiebiorstw Katarzyna Kozioł
Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych na tle doświadczeń Unii Europejskiej

Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007, s. 256

Książka jest aktualną pozycją, zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia, dotyczącą innowacyjności polskich przedsiębiorstw przemysłowych na tle doświadczeń przedsiębiorstw z wybranych krajów Unii Europejskiej. Wybór tematu wynika przede wszystkim z wagi problematyki procesów innowacyjnych dla funkcjonowania przedsiębiorstw. Przedmiotem badań prowadzonych przez autorkę są innowacje technologiczne (produktowe i procesowe) w przedsiębiorstwach wysokiej technologii. Podjęcie tematu poza znaczeniem teoretycznym ma aspekt praktyczny, wynikający z niedokończonej transformacji gospodarczej i przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Niezbędna jest więc wiedza na temat kształtowania procesów innowacyjnych w warunkach jednolitego rynku i postępującej globalizacji.

 

Konkurencyjnosc przedsiebiorstw Joanna Wiśniewska

Procesy transferu technologii w bankach komercyjnych w Polsce
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Szczecin 2010


Podjęta w pracy analiza sektorowa wymagała odpowiedniego przetransponowania istniejącej teorii transferu technologii i roli w tym zakresie BIZ na grunt działalności banków komercyjnych. Konieczne zatem było zidentyfikowanie specyficznych cech tej działalności z punktu widzenia ich oddziaływania na procesy absorpcji nowych technologii w bankach komercyjnych w Polsce oraz innych, wybranych wysokorozwiniętych krajach na świecie. Zaprojektowane i przeprowadzone badania empiryczne w sektorze bankowym w Polsce pozwoliły na sformułowanie wielu wniosków dotyczących kształtowania się procesów transferu technologii w bankach, znaczenia w nich kapitału zagranicznego i oddziaływania tych procesów na sytuację banków.

Przedstawiony zakres tematyczny pracy, założone cele i postawione hipotezy badawcze współokreślają przyjęte założenia metodologiczno-metodyczne i zastosowane w pracy podejście badawcze. W części konceptualno-teoretycznej stosowano metody wnioskowania dedukcyjnego i analizy porównawczej, a na poziomie obserwacyjno-empirycznym posłużono się wnioskowaniem indukcyjno-dedukcyjnym, analizą studium przypadku oraz ogólnie stosowanymi i znanymi metodami analizy jakościowej (np. rozbioru strukturalnego), opartej na badaniu ankietowym i wywiadzie bezpośrednim z przedstawicielami badanych instytucji.
 

Konkurencyjnosc przedsiebiorstw M. Białasiewicz (red.)
autorzy: K. Beyer, M. Białasiewicz, T. Buczkowski, B. Czerniachowicz, M. Szczepkowska, A. Wieczorek – Szymańska

„Konkurencyjność przedsiębiorstw – metody badania. Case study”
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Szczecin 2010


Książka adresowana jest do słuchaczy kierunków zarządzania i ekonomii uczelni wyższych różnych typów, przede wszystkim kształcących się w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Jej adresatami są też przedsiębiorcy pragnący pogłębić swoją wiedzę z dziedziny zarządzania.
W opracowaniu podjęto wątek metodyczny konkurencyjności podmiotów gospodarczych, przedstawiając wybrane metody oceny. Scharakteryzowane niektóre z metod badania otoczenia konkurencyjnego, przedstawiono także wybrane metody ilościowej i jakościowej oceny konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Książka zawiera również wyniki badań konkurencyjności sześciu przedsiębiorstw sektora MSP w regionie zachodniopomorskim.

 

Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Strategie Władysław Janasz, Krzysztof Janasz, Katarzyna Kozioł, Katarzyna Szopik-Depczyńska

Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Strategie


Difin, Warszawa 2010

Zarządzanie współczesnymi przedsiębiorstwami staje wobec określonych wyzwań, jakie niesie ze sobą przyszłość. Oznacza to konieczność ciągłego poszukiwania nowych wzorców instytucjonalnych i zachowań kierowniczych w praktyce.
Taka sytuacja pociąga za sobą nowe wyzwania dla przedsiębiorstw, co oznacza potrzebę stałego redefiniowania misji i strategii podmiotów, struktur, umiejętności budowy strategicznych odpowiedzi na warunki występujące w otoczeniu, tj. odnawiania przedsiębiorstwa.

 

Innowacje w strategii rozwoju... praca zbiorowa pod redakcją naukową Władysława Janasza

Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej


Difin, Warszawa 2009

Praca jest wnikliwym i wartościowym studium ukazującym istotę procesów innowacyjnych, sens aktywności badawczo-rozwojowej organizacji oraz uwarunkowania tych działań i procesów. Omawiane zagadnienia odnoszą się do tych sfer działalności gospodarczej i intelektualnej, bez poprawy których nie jest możliwy wzrost efektywności gospodarowania w organizacjach. Ramy poznawcze publikacji wyznaczają następujące stwierdzenia:
1. aktywność innowacyjna organizacji należy do najważniejszych wymogów współczesnej gospodarki,

2. innowacje i dyfuzja innowacji stanowią główne czynniki rozwoju cywilizacyjnego,

3. globalizacja procesów gospodarczych wzmaga zjawiska konkurencji, a zapotrzebowanie na innowacyjne zachowania przedsiębiorstw zależy od stopnia aktywności badawczo-rozwojowej oraz tempa dyfuzji innowacji.

 

Podstawy nauki o organizacji S. Marek, M. Białasiewicz (redakcja)

Podstawy nauki o organizacji
Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza

PWE 2010

W książce zawarto wiedzę o przedsiębiorstwie jako organizacji gospodarczej. Przedstawiono w niej wiele pojęć, klasyfikacji i elementów teorii, stanowiących podstawę nauki o przedsiębiorstwie. Autorzy zwrócili uwagę na:
– teoretyczne podstawy funkcjonowania organizacji,
– formy przedsiębiorstw i ich otoczenie,
– otoczenie międzynarodowe przedsiębiorstwa,
– zasoby i ich znaczenie w działalności przedsiębiorstwa,
– gospodarowanie zasobami materialnymi i niematerialnymi, – zarządzanie kapitałem ludzkim,
– procesy innowacyjne w przedsiębiorstwie,
– współczesne problemy zarządzania,
– kryzys w gospodarce i przedsiębiorstwie,
– kreowanie wartości przedsiębiorstwa,
– trendy w rozwoju przedsiębiorstw.
Podręcznik jest adresowany do studentów ekonomii, zarządzania, międzynarodowych stosunków gospodarczych, inżynierii produkcji w wyższych uczelniach różnych typów.

 

Innowacje i procesy transferu technologii
w strategicznym zarządzaniu organizacjami

Joanna Wiśniewska, Krzysztof Janasz


Rok wydania: 2015

Współcześnie problematyka innowacyjności organizacji ma pierwszorzędne znaczenie w wymiarze globalnym, jak i poszczególnych państw, sektorów, sekcji, działów oraz pojedynczych podmiotów (organizacji) gospodarki. Tempo i zakres innowacyjności organizacji to nowoczesny i jeden z najważniejszych czynników rozwoju organizacji, a tym samym gospodarki i społeczeństwa. Innowacje, a także procesy transferu technologii mają decydujący wpływ na konkurencyjność organizacji i poszczególnych dziedzin działalności ludzkiej. To innowacje i procesy ich akceleracji umożliwiły przejście od obowiązującego przez tysiąclecia społeczeństwa agrarnego do nowoczesnych faz jego rozwoju przemysłowego, a obecnie informatyczno-usługowego. Nastąpiło to w niebywale krótkim okresie z punktu widzenia wymiaru czasu historycznego.

Niezmiernie ważnym aspektem funkcjonowania organizacji jest wprowadzanie innowacji i korzystanie z procesów transferu technologii. Należy stwierdzić, że dla podmiotu gospodarującego strategiczne znaczenie mają procesy zarządzania innowacjami i procesami transferu technologii, które są składowymi ogólnej (globalnej) strategii, obejmującej inne dziedziny jego działania.

Praca napisana pod redakcją prof. prof. Joanny Wiśniewskiej i Krzysztofa Janasza jest rzetelnym, merytorycznym opracowaniem, syntetyzującym współczesną wiedzę dotyczącą problematyki zarządzania innowacjami i procesami transferu technologii wspartą wynikami badań o wpływie współpracy (kooperacji) przedsiębiorstw na innowacyjności przedsiębiorstw.

Należy podkreślić, że recenzowana monografia mieści się w obszarze zarządzania strategicznego i dotyczy nowego, zasobowego spojrzenia na niezwykle ważną problematykę innowacji i procesów transferu technologii zachodzących w organizacjach różnego typu.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Ryszarda Borowieckiego
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
 


Zarządzanie Projektami w Organizacji

Joanna Wiśniewska, Krzysztof Janasz


Rok wydania: 2014

Zarządzanie Projektami w Organizacji to praca uwzględniająca współczesne uwarunkowania. Projekty jako narzędzia wykorzystywane do wdrażania strategii przedsiębiorstwa oraz nośnik zmian i innowacji, stały się jednym z podstawowych obszarów zainteresowania menadżerów. Wiedza na temat sprawnego zarządzania projektami przydatna może być na każdym stanowisku pracy (gdy zostaje ono włączone do projektu) i w każdej dziedzinie (np. może dotyczyć kultury, edukacji, gospodarki, administracji publicznej, sportu).
Książka ukazuje nowoczesne podejście do zarządzania projektami, które uwzględnia rozwój technologii, zmiany społeczne oraz inne zjawiska wynikające z globalizacji. Jest także zbiorem praktycznych metod, narzędzi oraz rozwiązań, których zastosowanie przy planowaniu realizacji projektów, pozwoli uniknąć kosztownych błędów. Odpowiada między innymi na pytania: jakie znaczenie ma realizacja projektu w kontekście zarządzania strategicznego? Jak zmienność otoczenia wpływa na projekt i jego wykonanie? Jak zarządzać innowacyjnym projektem? Jak zapobiegać problemom w projektach i jak ograniczać ich negatywne skutki? Co wpływa na jakość projektu? Jak budować przewagę konkurencyjną wykorzystując przy tym zarządzanie projektami? Co jest podstawą sukcesu przy realizacji projektu? Odpowiedź na te pytania jest tym bardziej złożona, im bardziej złożone jest otoczenie projektu. Trudności mogą wywoływać konkurenci, nieodpowiedni sposób komunikacji czy konflikt interesów grup zajmujących się realizacją projektu lub zainteresowanych jego efektami. Burzliwość otoczenia oraz mnogość czynników, które mogą wpływać na wynik realizacji projektu jest coraz wyższa. Skłania to do poszukiwania nowych rozwiązań i poszerzania wiedzy z zakresu zarządzania projektami. Potrzeby te w znacznej części zaspokaja niniejsza publikacja.
 

Współczesne wyzwania wyceny przedsiębiorstw

Dariusz Zarzecki


Rok wydania: 2013

Wycena przedsiębiorstw jest ważnym obszarem działalności praktycznej. Duża liczba przedsiębiorstw i rosnące znaczenie akcji, udziałów i aktywów niematerialnych w strukturze bogactwa narodów, w tym szczególnie najbardziej rozwiniętych, kreują naturalną potrzebę szacowania wartości papierów wartościowych, całych przedsiębiorstw i ich części oraz różnych aktywów i pasywów. Wycena przedsiębiorstw jako działalność praktyczna napotyka na liczne problemy i wyzwania, którym próbuje sprostać teoria. Wycena firm, będąca wcześniej częścią finansów oraz niszowym obszarem badań innych dyscyplin, staje się obecnie jedna z wiodących dziedzin nauki. Potwierdzeniem dużego znaczenia wyceny w nauce i praktyce jest spektakularny sukces koncepcji zarządzania opartej na wartości (Value Based Management – VBM), która od początku lat 90. Zdominowała naukę i praktykę zarządzania w najbardziej rozwiniętych krajach świata. Treści zawarte w książce będą pomocne w praktyce wyceny przedsiębiorstw w Polsce i innych krajach. Mogą być także inspiracją do dyskusji i badań naukowych w obszarach wskazanych jako wyzwania wyceny oraz innych, również ważnych, choć z powodu ograniczeń objętościowych i czasowych pominiętych w tej książce.
 

Dylematy szacowania premii z tytułu kontroli w wycenie przedsiębiorstw

Katarzyna Byrka-Kita


Rok wydania: 2013

Dyskonto z tytułu udziałów mniejszościowych i premiawynikająca z posiadania pakietu kontrolnego są przedmiotem wielu sporów zarówno w sferze praktyki, jak iteorii wyceny przedsiębiorstw, między innymi dlatego, że ich wpływ na wartość jest potencjalnie bardzo duży.Na polskim rynku, jak dotąd, nie przeprowadzono jednak kompleksowych badań empirycznych pozwalających określić ich skalę. Natomiast na płaszczyźnie teorii nie przeanalizowano tego, w jaki sposób i w jakich okolicznościach należy korygować wartość bazową wyceny. Większość podręczników z zakresu wyceny traktuje premię z tytułu kontroli oraz dyskonto wynikające z udziałów mniejszościowych zdawkowo, zalecając posługiwanie się statystykami pochodzącymi z rynku amerykańskiego. Nie bierze się jednak pod uwagę, że regulacje prawne obowiązujące na różnych rynkach są odmienne, stąd bezpośrednie przenoszenie wyników badań dotyczących rynków rozwiniętych do wyceny polskich przedsiębiorstw może prowadzić do nieuzasadnionego transferu bogactwa (niektóre z metod wykorzystywanych do ich szacowania nie uwzględniają specyficznych cech polskiego rynku).

Praca ma charakter mieszany – przeplatają się w niej aspekty teoretyczne z metodycznymi i empirycznymi.Opracowanie stanowi próbę kompleksowego spojrzenia na problemy wyceny udziałów mniejszościowych i kontrolnych. Prowadzone rozważania i propozycje metodologiczne zmierzały do systematyzacji i poszerzenia wiedzy z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Najistotniejszym jednak wynikiem przeprowadzonych badań było wskazanie procedury selekcji transakcji do bazy danych, na której podstawie została oszacowana premia, oraz sposobu szacowania jej wartości w warunkach polskich.
 

Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami

redakcja naukowa:
Joanna Wiśniewska, KrzysztofJanasz


Rok wydania: 2013

( z recenzji prof. zw. dr hab. Ryszarda Borowieckiego)
W aktualnych realiach gospodarczych, o efektach i przyszłych możliwościach rozwojowych każdej organizacji decydują w znacznej mierze charakter i intensywność różnorodnych przedsięwzięć innowacyjnych dostosowujących zachowanie organizacji do wymogów globalnego rynku oraz stanu, struktury, złożoności i dynamiki ich otoczenia. Niezmiernie ważnym aspektem funkcjonowania organizacji jest zarządzanie przez jakość, w której powinni brać udział wszyscy członkowie organizacji, ponieważ tylko wtedy można kształtować jakość i kierować określone działania na osiągnięcie długofalowego sukcesu.

Istotnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem są działania modyfikacyjne, których celem jest ciągłe usprawnianie jakości i wprowadzanie innowacji. Bardzo ważne staje się zrozumienie określonych współzależności i różnic występujących w procesie tych zmian, co wymaga podejścia integralnego.

Myślą przewodnią monografii jest stwierdzenie, że ciągłe doskonalenie innowacyjności i jakość wdrażana we wszystkich obszarach funkcjonowania, pozwalają organizacjom na osiąganie szeregu strategicznych korzyści, przez co możliwe jest nie tylko tworzenie, ale i skuteczne utrzymywanie przewagi konkurencyjnej.
 

Zarządzanie  kapitałem ludzkim Zarządzanie kapitałem ludzkim oparte na kompetencjach

pod redakcją Marii Białasiewicz


Rok wydania: 2012

Permanentne zmiany otoczenia oraz przewartościowania w sferze czynników determinujących pozycję konkurencyjną firmy prowadzą do zmiany filozofii zarządzania, w tym w obszarze zasobów ludzkich. Kapitał ludzki stał się głównym źródłem wartości, a w jego kształtowaniu widoczny jest zwrot ku jakości. Priorytet jakości zasobów ludzkich chyba najpełniej znajduje odzwierciedlenie w podejściu kompetencyjnym, które wpisuje się w nurt zarządzania strategicznego. Optymalny model kompetencji organizacji wiąże się z jej wizją, misją i strategią. Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach oznacza, iż kompetencje są podstawą kształtowania wszystkich podsystemów zarządzania zasobami ludzkimi. Kompetencje i zarządzanie nimi stały się wartością strategiczną dla współczesnych organizacji, bowiem pracodawcy oczekują pracowników o określonej wiedzy, umiejętnościach,  osobowości,  intelekcie,  zaangażowaniu .

Idea zarządzania kapitałem ludzkim bazującym na kompetencjach nie jest dorobkiem ostatnich lat, ale ze zrozumiałych powodów budzi coraz większe zainteresowanie zarówno teoretyków jak i praktyków,  co owocuje znacznym przyrostem publikacji z tego zakresu.

Biorąc pod uwagę rangę zagadnienia oraz zainteresowania własne autorzy podjęli próbę zaprezentowania koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim organizacji opartym na kompetencjach. Mając świadomość niejednoznaczności problematyki starano się przedstawić ją z całą jej złożonością. Obszerność zagadnienia i ewolucja sprawiają, że nie jest możliwe zaprezentowanie powszechnie akceptowalnej koncepcji.

Opracowanie ma charakter teoretyczno-poznawczy i składa się z siedmiu rozdziałów. Przedstawione w poszczególnych rozdziałach zagadnienia podzielono na wiele kwestii szczegółowych.

 

Innowacje w organizacji Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej w kształtowaniu procesów innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce

Katarzyna Kozioł-Nadolna


CeDeWu, Warszawa 2013


Wiek XXI pogłębił zmiany zachodzące na rynku, co wymagało od przedsiębiorstw zmian w modelach innowacyjnych. Globalna konkurencja, krótki cykl życia produktów, postęp technologiczny spowodowały, że proces innowacyjny stał się bardziej kosztowny i ryzykowny. Wymusiło to na przedsiębiorstwach dzielenie się ryzykiem w pracach B + R oraz współpracę z innymi przedsiębiorstwami i organizacjami. W poszukiwaniu nowych źródeł wiedzy i innowacji przedsiębiorstwa lokują swoje działy badawczo-rozwojowe poza granicami macierzystego kraju, w różnych miejscach świata. Przenoszenie działalności B + R poza granice macierzystego kraju na ogół miało na celu przystosowanie produktów i usług do potrzeb kraju goszczącego i lokalnych warunków. Obecnie korporacje transnarodowe (KTN) szukają poza granicami kraju źródeł nowej wiedzy i technologii. Zmienił się zakres oddziaływania offshoringu ¬ w ujęciu tradycyjnym był stosowany między krajami rozwiniętymi, obecnie w proces ten włączono kraje rozwijające się i Europy Środkowo-Wschodniej. Zjawisko internacjonalizacji działalności B + R nie jest nowe, ale w ostatnich latach bardzo wzrosło jej znaczenie i sam proces przeszedł ewolucję.

Głównym celem pracy jest identyfikacja i ocena uwarunkowań, form oraz modeli internacjonalizacji działalności B + R w kształtowaniu procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach w Polsce. Dla osiągnięcia tego celu podjęto próbę sformułowania kierunków zmian w internacjonalizacji sfery B + R (modelowe ujęcie) i polityce innowacyjnej państwa.

Książka adresowana jest głównie do menedżerów wszystkich szczebli zarządzania, szczególnie z działów badawczo-rozwojowych, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej kształtujących politykę innowacyjną państwa oraz pracowników naukowych i studentów ekonomii i zarządzania wyższych uczelni.

 

Innowacje w organizacji Innowacyjność organizacji w strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju

Joanna Wiśniewska, Krzysztof Janasz (red.)

(autorzy: W. Janasz, J. Wiśniewska, K. Janasz, K. Kozioł-Nadolna, K. Szopik-Depczyńska, R. Tylżanowski)

Difin, Warszawa 2012

W publikacji została omówiona skomplikowana problematyka innowacji i innowacyjności organizacji wobec wyzwań strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju. Proces globalizacji sprzyja rozszerzaniu się międzynarodowych powiązań ekonomicznych i kooperacji międzynarodowej. Rozwijają się również wspólne przedsięwzięcia techniczne i badania naukowe. Wszystko to wymaga znajomości występujących prawidłowości, mechanizmów i tendencji innowacyjno-rozwojowych, przewartościowania kryteriów ocen, zasad działania stymulatorów oraz rozpoznania barier innowacji.

W książce przedstawiono zagadnienia determinant innowacyjności w sektorach usługowym i przemysłowym w przekrojach ogólnopolskim oraz regionalnym na tle wyzwań przyszłości. Dobór wymienionej problematyki merytorycznej podyktowany został potrzebą ciągłego identyfikowania i charakteryzowania prawidłowości występujących w zakresie działalności innowacyjnej w tych sektorach również na tle niektórych państw Unii Europejskiej.

 

Innowacje w organizacji Innowacje w organizacji
Władysław Janasz, Katarzyna Kozioł-Nadolna


Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011


Nowe wyzwania związane z globalizacją, postępem technologicznym, rosnącą konkurencyjnością państw spoza triady (Chin i Indii) wymuszają na Unii Europejskiej konieczne zmiany. Kryzys finansowy, bariery strukturalne wzrostu gospodarczego i spowolnienie jego tempa, wysoki poziom bezrobocia oraz fiasko strategii lizbońskiej spowodowały następny przełom w myśleniu o przyszłości Europy.
Zmiany dotyczą następujących obszarów: badań i innowacji, zatrudnienia, edukacji, klimatu oraz walki z ubóstwem. Koncepcja książki opiera się z jednej strony na nowatorskim podejściu do problematyki innowacji i innowacyjności, z drugiej zaś na logicznej konstrukcji. Innowacje będą badane na poziomie mikro-, mezo- i makroekonomicznym. Podejście mikroekonomiczne dotyczy innowacji w organizacji. Punktem wyjścia jest określenie istoty innowacji i procesu innowacyjnego.
W roku 2005 w trzeciej edycji podręcznika Oslo Manual rozszerzono typologię innowacji, wprowadzając oprócz innowacji-produktów i innowacji-procesów, również innowacje usługowe — organizacyjne i marketingowe — jako dwa nowe rodzaje innowacji, równorzędne dwóm poprzednio wymienionym. Niesie to określone konsekwencje dla innowacyjności organizacji i państw. Poziom makroekonomiczny dotyczy polityki innowacyjnej państwa polskiego oraz Unii Europejskiej jako ugrupowania.

Autorzy, adresowali ją do słuchaczy kierunków zarządzania i ekonomii uczelni różnych typów, pracowników podnoszących kwalifikacje z tego zakresu, a także menedżerów pragnących pogłębić swoją wiedzę w tym obszarze.

 

Konkurencyjnosc przedsiebiorstw Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji
praca zbiorowa pod redakcją naukową Władysława Janasza


Difin, Warszawa 2011, s. 294


Podstawowym celem pracy jest próba teoretycznej i empirycznej refleksji nad złożoną problematyką innowacji w zrównoważonym rozwoju organizacji na integrującym się rynku europejskim. Problematykę tę w zaprojektowanym zakresie merytorycznym, przestrzennym i czasowym podejmują autorzy opracowania Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji. Dobór przedstawionej problematyki merytorycznej podyktowany został potrzebą ciągłego identyfikowania, charakteryzowania i oceny prawidłowości występujących w działalności innowacyjnej organizacji.

Książka jest adresowana dla słuchaczy kierunków zarządzania i ekonomii uczelni różnych typów, przede wszystkim uniwersyteckich kierunków studiów, osób podnoszących kwalifikacje zawodowe z tego zakresu, a także menedżerów pragnących pogłębić swoją wiedzę z zakresu zarządzania działalnością innowacyjną organizacji.

 

Wyszukiwarka

kalendarz
Nr 1
Spacer
LipDub WNEiZ US
MBA
studia doktoranckie
Baltic Museums
Pomozesz Pomoge
Akademickie Biuro Karier
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości US
Stowarzyszenie
Samorząd WNEiZ
Softlandia
WCE
TEKOM
Odwiedź nas: BIP Facebook Youtube

Jak do nas trafić


mapa wneiz