Zeszyty naukowe
Autor: Monika Znojek 189
Strony: 189-199
pdf full text

Summary. The purpose of this article is to identify the network of global trade in cultural and creative industries (CCI). The paper presents the results of network analysis of global trade in these products. In the first part of the article are presented indicators describing the structure of global trade in the cultural and creative industries sector, the second part focuses on the position of countries in the global market, while in the third on the grouping of countries with the strongest trade relationships. The analysis has shown the global cultural and creative industries market is not strongly centralized, but the trade flows are primarily between several core countries (Asian countries, United States and EU member states).
Keywords: culture and creative industries, international trade, network analysis
JEL classification: F14, Z11

Analiza sieciowa światowego handlu produktami kultury i przemysłów kreatywnych

Streszczenie. Celem artykułu jest identyfikacja sieci powiazań w globalnym handlu produktami kultury i przemysłów kreatywnych. Zaprezentowano w nim wyniki analizy sieciowej globalnego handlu tymi produktami. W pierwszej części przedstawiono wskaźniki opisujące strukturę światowej wymiany handlowej sektora kultury i przemysłów kreatywnych, w drugiej skupiono uwagę na pozycji państw na światowym rynku, natomiast w trzeciej – na wyróżnieniu grup państw o najsilniejszych powiązaniach. Analiza wykazała, że światowy rynek kultury i przemysłów kreatywnych nie jest silnie scentralizowany, ale przepływy handlowe odbywają się głównie między krajami dominującymi (państwa azjatyckie, Stany Zjednoczone oraz państwa Unii Europejskiej).
Słowa kluczowe: kultura i przemysły kreatywne, handel międzynarodowy, analiza sieciowa
Klasyfikacja JEL: F14, Z11