Autor: Ryszard Królik | 111 |
Strony: 111-124
pełen tekst
Streszczenie
W artykule dokonano próby analizy związków występujących na granicy przedsiębiorstwa, jego klientów i otocznia społecznego. Opisano możliwości i podano przykłady oddziaływania przedsiębiorstw na konsumentów i własne otoczenie oraz możliwości oddziaływania społeczeństwa na współczesne przedsiębiorstwa i ich decyzje strategiczne. Poruszono również problem kształtowania świadomości konsumentów w kwestii wyboru dóbr i tym samym oddziaływania na strategie producentów.
Słowa kluczowe: makrootoczenie, otoczenie społeczne, strategie przedsiębiorstw
THE IMPACT OF SOCIAL FACTORS OF MACRO-ENVIRONMENT ON THE STRATEGIES OF MODERN ENTER PRISES
Abstract
In the paper there has been made an attempt to analyze the ties occurring between the enterprise, its clients and the social environment. There have been presented the examples of the impact of enterprises on consumers and their own environment and the opportunities of the society to influence modern enterprises and their strategic decisions. There has also been discussed the problem of developing consumers’ awareness on the selection of goods and, at the same time, affecting the strategies of producers.
Keywords: macro-environment, social environment, strategies of enterprises
JEL Code: A13
pełen tekst
Streszczenie
W artykule dokonano próby analizy związków występujących na granicy przedsiębiorstwa, jego klientów i otocznia społecznego. Opisano możliwości i podano przykłady oddziaływania przedsiębiorstw na konsumentów i własne otoczenie oraz możliwości oddziaływania społeczeństwa na współczesne przedsiębiorstwa i ich decyzje strategiczne. Poruszono również problem kształtowania świadomości konsumentów w kwestii wyboru dóbr i tym samym oddziaływania na strategie producentów.
Słowa kluczowe: makrootoczenie, otoczenie społeczne, strategie przedsiębiorstw
THE IMPACT OF SOCIAL FACTORS OF MACRO-ENVIRONMENT ON THE STRATEGIES OF MODERN ENTER PRISES
Abstract
In the paper there has been made an attempt to analyze the ties occurring between the enterprise, its clients and the social environment. There have been presented the examples of the impact of enterprises on consumers and their own environment and the opportunities of the society to influence modern enterprises and their strategic decisions. There has also been discussed the problem of developing consumers’ awareness on the selection of goods and, at the same time, affecting the strategies of producers.
Keywords: macro-environment, social environment, strategies of enterprises
JEL Code: A13