Zeszyty naukowe
Autor: Radosław Bielicki,  Tomasz Ciesielski 269
Strony: 269-286
pdf pełen tekst

Streszczenie
Artykuł prezentuje zarówno teoretyczną, jak i praktyczną stronę rynku usług medycznych w Polsce. Głównym celem, który autorzy chcieli osiągnąć, było pokazanie konkurencyjności rynku ochrony zdrowia i zaprezentowanie, jakie narzędzia zarządzania mogą być użyte, aby konkurować z sukcesem. Polski rynek usług medycznych jest wart około 80 mld zł, co czyni go polem intensywnej konkurencji. Jednym z głównych czynników wpływających na rynek jest to, że najważniejszym graczem są publiczne jednostki służby zdrowia, które jednak nigdy do tej pory nie miały tak trudnych konkurentów, jak obecnie. W artykule użyto analizy SWOT, aby zidentyfi kować wady i zalety zarówno organizacji publicznych (non profi t), jak i prywatnych (for profi t). Pokazało to, że oba modele mają swoje zalety na rynku i że organizacje non profi t i for profi t muszą stosować zaawansowane metody zarządzania, takie jak Strategiczna Karta Wyników, aby przystosować się do ciągle zmieniających się warunków i wypełniać, często sprzeczne, cele swoich interesariuszy.
Słowa kluczowe: rynek usług medycznych, Strategiczna Karta Wyników, konkurencja

BALANCED SCORECARD AS A TOOL OF IMPROVEMENT IN THE COMPETITIVENESS OF MEDICAL ORGANISATIONS

Summary
This article has been written in order to present both the theoretical and practical sides of health care market using Polish market as an example. One of the main goals we would like to achieve with this article is to show the competitiveness of the health care market and to show what kind of management methods can be used to compete successfully. The Polish health care market is worth approximately 80 bln zl, what makes it the fi eld of intense competition. One of the most important factors on the market is that the main player – public health care institutions – has not had such diffi cult competitors as it has now. We have used the SWOT analysis to identify the advantages and disadvantages of both public (non profi t) and private (for profi t) institutions. It has shown that both models have their chances on the market and both of them have to use advanced management methods such as Balanced Score Card to adapt to constantly changing conditions and fulfil often contradictory goals of their stakeholders.
Keywords: health care market, Balanced Scorecard, competition