Zeszyty naukowe
Autor: Katarzyna Kozioł-Nadolna 671
Strony: 671–683
pdfpełen tekst

Streszczenie:
Cel – Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji crowdfundingu, jej istoty i założeń w kontekście pozyskiwania kapitałów na innowacyjne projekty. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej części zaprezentowano istotę crowdsourcingu i crowdfundingu, typologię modeli crowdfundingu, w drugiej części przedstawiono wyniki badania platform crowdfundingowych działających w Polsce, a w trzeciej crowdfunding jako nowy trend w biznesie.
Metodologia badania – Przeprowadzono badanie platform crowdfundingowych działających w Polsce. Badanie polegało na identyfikacji platform, modeli crowdfundingu i sklasyfikowaniu ich według modeli. Wyróżniono także platformy, które zajmują się finansowaniem innowacyjnych projektów biznesowych.
Wynik – W wyniku badania zidentyfikowano 18 działających platform crowdfundingowych w Polsce (jedna w fazie przedprojektowej). Dziesięć z nich wspiera projekty o charakterze biznesowym, w tym innowacyjne projekty w dziedzinie techniki i technologii. Wyróżniono dwa modele crowdfundingu – donacyjny i udziałowy. Cztery platformy działały w modelu udziałowym, pięć w donacyjnym (sponsorskim), a jedna w modelu donacyjnym i udziałowym.
Oryginalność/wartość – Artykuł porusza nowy, ale ważny aspekt finansowania działalności przez przedsiębiorstwa – finansowanie społecznościowe. Jest mała wiedza na temat tego, jaką rolę finansowanie społecznościowe może odgrywać w finansowaniu projektów innowacyjnych w Polsce. W artykule zbadano ile platform crowdfundingowych wspiera projekty innowacyjne, w jakim zakresie i za pomocą jakiego modelu.
Słowa kluczowe: crowdfunding, finansowanie, innowacyjne projekty

CROWDFUNDING AS A SOURCE OF FUNDING FOR INNOVATIVE PROJECTS

Abstract:
Purpose – The aim of the article is to present the concept of crowdfunding, its essence and objectives in the context of raising capital for innovative projects. Article consists of three parts, the first part presents the essence of crowdsourcing and crowdfunding, typology crowdfunding models, in the second part presents the results of a study crowdfunding platforms operating in Poland, and in the third crowdfunding as a new trend in business.
Design/Methodology/approach – A study crowdfunding platforms operating in Poland. The study was based on the identification of platforms, models of crowdfunding and classifying them according to their models. Also distinguished platform which involve the financing of innovative business projects.
Findings - The study identified 18 crowdfunding platforms operating in Poland (one in the pre-design phase). Ten of them support projects of a business, including innovative projects in the field of engineering and technology. Distinguished two models of crowdfunding - donation and shareholding. Four platforms operate in the model shares, five in a donation (sponsorship), and one in the model a donation and participating.
Originality/value – The article discusses the new, but an important aspect of the business of funding - crowdfunding. There is little knowledge about the role that social financing can play in the financing of innovative projects in Poland. The article examines how crowdfunding platform supports innovative projects, to what extent and on what model.
Keywords: crowdfunding, financing, innovative projects