Zeszyty naukowe
Autor: Iwona Posadzińska 523
Strony: 523-530
pdf pełen tekst

Streszczenie:
W artykule dokonano analizy znaczenia i komunikacji marki w procesie budowania wizerunku przedsiębiorstwa w międzynarodowym otoczeniu. Na tle ofensywnych i defensywnych motywów wejścia oceniono poziom zdolności marketingowych. Weryfikację ilościową przeprowadzono na podstawie badań ankietowych zrealizowanych na terenie całej Polski na próbie 150 podmiotów w 2011 r. Zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw wiązała się z realizacją celów rynkowych. Analiza kompetencji marketingowych w zakresie czterech obszarów: zarządzania relacjami z klientem, organizacji i zarządzania kanałami dystrybucji, zarządzania produktem i rozwojem nowych produktów, potwierdziła ich duże znaczenie w działalności poza rynkiem macierzystym. Największą wagę przywiązywano do tworzenia kanałów docierania do klientów oraz rozwoju nowych produktów.
Słowa kluczowe:
marketing międzynarodowy, ofensywne i defensywne motywy wejścia, zdolności marketingowe

MARKETING COMPETENCIES AS THE FACTORS OF DEVELOPMENT OF FOREIGN MARKET IN BUILDING ENTERPRISES


Abstract:
In the article we have analyzed the meaning and communication of the brand in the process of creating the image of an organization in an international surrounding. In the background of offensive and defensive motives of entrance. The quantity verification was conducted on the basis on survey. The research was conducted on 150 subjects on the territory of Poland in 2011. Foreign expansion of businesses was connected with the implementation of marketing aims.The analysis of marketing competencies in four areas – customer relation management, organization and management of distribution channels, product management and new product development confirmed their big meaning for p erformance outside the home market. The biggest emphasizes were put on creating channels of reaching customers, as well as developing new products which confirmed the previous assessments of innovation carried out by the respondents.
Keywords: international marketing, offensive and defensive motives, marketing abilities