Zeszyty naukowe
Autor: Magdalena Gorzelany – Dziadkowiec, Julia Gorzelany – Plesińska 289
Strony: 289-302
pdf pełen tekst

Streszczenie

W coraz większym stopniu przedsiębiorstwa w strategii rozwoju zwracają uwagę na klienta. Zadowolony klient staje się celem współczesnych przedsiębiorstw bo to właśnie od niego zależą zarówno zyski przedsiębiorstwa, jak również jego możliwości rozwojowe. Zarówno w marketingu, jak i zarządzaniu coraz częściej uwaga zostaje skupiona na budowaniu relacji z klientami. W nieniejszym opracowaniu wyjaśniono rolę jaką odgrywa klint w przedsiębiorstwie. Zzostał przedstawiony tradycyjny i nowy pogląd tworzenia wartości. Uwaga została również skupiona na narzędziach wykorzystywanych w budowaniu relacji z klientami (SKW, CRM, KCRM). Pozwoliło to na określenie róznić w budowaniu relacji z klientami w małych oraz dużych pzredsiębiorstwach. W ostatniej części opracowania przeprowadzono analizę empiryczną małego przedsiębiorstwa, zostały wskazane elementy budujące relacje z klientami oraz wskazano obszary wymagające zmiany.

Słowa kluczowe: rozwój, zmiana, relacje z klientami, programy lojalnościowe, SKW.

CREATING RELATIONS WITH CLIENTS ACCORDING TO SMALL ENTERPRISEES DEVELOPMENT

Summary
It is more often seen, that enterprises in their development strategies pay attention to clients. Satisfied client, who is responsible for company’s profits and development, is the main goal of contemporary enterprises. Both marketing and management more often focus on building relations with clients. The authors analyze the role of clients in enterprises development. Both the new model of value formation and the old one were presented. The article focus on the tools, which were used to build appropriate relations with clients (SKW, CRM, KCRM). It helped to point out the differences between building relations with clients in small and large enterprises. The last part of the study deals with empirical analyses of the small enterprise. The elements of building relations with clients as well as needed areas of changes were indicated.

Keywords: development, change, relations with clients, loyalty programmes, SKW.