Zeszyty naukowe
Autor: Agnieszka Piasecka-Głuszak 377
Strony: 377-390
pdfpełen opis

Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie od strony teoretycznej i empirycznej zastosowania kaizen jako koncepcji zarządzania w polskich przedsiębiorstwach. Pokazano w nim na ile polskie przedsiębiorstwa potrafią wykorzystać kaizen, co jest potrzebne, aby stworzyć kulturę ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie na polskim rynku, jakie cechy powinni mieć polscy pracownicy, aby kultura ciągłego doskonalenia mogła w pełni być realizowana. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej części, teoretycznej, przedstawiono pojęcie kaizen, kulturę kaizen, główne różnice między kulturą tradycyjną a kulturą kaizen, a w drugiej zaś (w całości empirycznej) – wyniki badań ankietowych, odpowiedzi respondentów pracujących w przedsiębiorstwach, w których zaimplementowano w pełni, częściowo, albo i nie kulturę ciągłego doskonalenia.
Słowa kluczowe: kaizen, kultura kaizen, ciągłe doskonalenie.

KAIZEN CULTURE IN ENTERPRISE REALITY IN THE POLISH MARKET – EMPIRICAL RESEARCH RESULTS

Abstract
The aim of the article is to present from theoretical as well as from empirical perspective the use of kaizen as management concept in Polish enterprises. The article’s goal is to show how Polish enterprises can benefit from kaizen, what is required in order to create a continuous improvement culture in a company in the Polish market, what features Polish employees should possess in order to fully implement continuous improvement culture. The article consists of two parts. The first theoretical part presents kaizen concept, kaizen culture and main differences between traditional and kaizen culture. The second part is entirely empirical and presents responses of survey participants working in enterprises where continuous improvement culture was implemented in full, partially or not at all.
Keywords: kaizen, continuous improvement, kaizen culture
JEL codes: D29, L19, L20, L29