Autor: Katarzyna Kazojć | 35 |
Strony: 35-48
pełen tekst
Streszczenie
Artykuł przedstawia przegląd definicji CSR i poddaje niektóre z nich krytycznej ocenie. Wskazuje także na silne powiązania między CSR a PR. Na tej podstawie zdefiniowano czarny CSR jako analogię do czarnego PR, w odniesieniu do niesłusznego i świadomego deklarowania przez przedsiębiorstwa społecznej odpowiedzialności biznesu w przypadku, gdy w rzeczywistości koncepcja ta nie jest stosowana. Uzasadniono zastosowanie terminu oraz potrzebę powstania omawianej koncepcji. Przytoczono praktycz-ne przykłady czarnego CSR.
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność biznesu, etyka w biznesie, public relations
SHADOW AND BLACKNESS OF CSR
Summary
In this article an overview of definitions of CSR and the allegations that they can be faced with are presented. It also discusses the indication of the strong links between CSR and PR on the basis of which the black CSR is defined as an analogy to the black PR in relation to the unfair and deliberate declaration made by the companies of social responsibility in business when it does not exist in the organization. What is more, this paper describes the situations to which can be stated that the company uses the black CSR and which do not fit with the scope of this concept. The article substantiates the use and the need of this term as well as provides practical examples of the black CSR.
Keywords: corporate social responsibility, business ethics, public relations
JEL Code: M21, M31, M14
pełen tekst
Streszczenie
Artykuł przedstawia przegląd definicji CSR i poddaje niektóre z nich krytycznej ocenie. Wskazuje także na silne powiązania między CSR a PR. Na tej podstawie zdefiniowano czarny CSR jako analogię do czarnego PR, w odniesieniu do niesłusznego i świadomego deklarowania przez przedsiębiorstwa społecznej odpowiedzialności biznesu w przypadku, gdy w rzeczywistości koncepcja ta nie jest stosowana. Uzasadniono zastosowanie terminu oraz potrzebę powstania omawianej koncepcji. Przytoczono praktycz-ne przykłady czarnego CSR.
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność biznesu, etyka w biznesie, public relations
SHADOW AND BLACKNESS OF CSR
Summary
In this article an overview of definitions of CSR and the allegations that they can be faced with are presented. It also discusses the indication of the strong links between CSR and PR on the basis of which the black CSR is defined as an analogy to the black PR in relation to the unfair and deliberate declaration made by the companies of social responsibility in business when it does not exist in the organization. What is more, this paper describes the situations to which can be stated that the company uses the black CSR and which do not fit with the scope of this concept. The article substantiates the use and the need of this term as well as provides practical examples of the black CSR.
Keywords: corporate social responsibility, business ethics, public relations
JEL Code: M21, M31, M14