Autor: Anna Wieczorek-Szymańska | 407 |
Strony: 407-422
pełen tekst
Streszczenie
Polskie przedsiębiorstwa powinny koncentrować się na poszukiwaniu nowych, bardziej zaawansowanych i skutecznych rozwiązaW artykule poruszono kwestię kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa na podstawie koncepcji kluczowych kompetencji. W pierwszej części przedstawiono defi nicję przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz scharakteryzowano ideę kluczowych kompetencji organizacji. Kolejno zaprezentowano wyniki badań nad kluczowymi kompetencjami w wybranych placówkach krajowych, uniwersalnych banków komercyjnych. Na podstawie opinii respondentów weryfi kowano hipotezę będącą przypuszczeniem, że występowanie luki w obszarze kluczowych kompetencji banku powoduje, że pracownicy nie postrzegają banku jako lidera rynkowego.
Słowa kluczowe: konkurencyjność przedsiębiorstw, kluczowe kompetencje, bank
THE CORE COMPETENCE OF THE ORGANIZATION IN THE PROCESS OF COMPETITIVE ADVANTAGE CREATION – THE EXAMPLE OF CHOSEN UNIVERSAL COMMERCIAL BANKS
Summary
The article treats about the issue of competitive advantage of enterprise taking into account the concept of core competence. In the fi rst part of the article the defi nition of the competitive advantage was discussed, then the idea of core competence was characterized. In the second part of the article the author presents the empirical data on core competence in chosen universal commercial banks. The core competences were assessed by managers and workers. Basing on respondent’s opinion the following hypothesis was verifi ed: the existence of core competence gaps causes that employees do not perceive the bank as the market leader.
Keywords: competitiveness of enterprises, core competence, bank
pełen tekst
Streszczenie
Polskie przedsiębiorstwa powinny koncentrować się na poszukiwaniu nowych, bardziej zaawansowanych i skutecznych rozwiązaW artykule poruszono kwestię kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa na podstawie koncepcji kluczowych kompetencji. W pierwszej części przedstawiono defi nicję przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz scharakteryzowano ideę kluczowych kompetencji organizacji. Kolejno zaprezentowano wyniki badań nad kluczowymi kompetencjami w wybranych placówkach krajowych, uniwersalnych banków komercyjnych. Na podstawie opinii respondentów weryfi kowano hipotezę będącą przypuszczeniem, że występowanie luki w obszarze kluczowych kompetencji banku powoduje, że pracownicy nie postrzegają banku jako lidera rynkowego.
Słowa kluczowe: konkurencyjność przedsiębiorstw, kluczowe kompetencje, bank
THE CORE COMPETENCE OF THE ORGANIZATION IN THE PROCESS OF COMPETITIVE ADVANTAGE CREATION – THE EXAMPLE OF CHOSEN UNIVERSAL COMMERCIAL BANKS
Summary
The article treats about the issue of competitive advantage of enterprise taking into account the concept of core competence. In the fi rst part of the article the defi nition of the competitive advantage was discussed, then the idea of core competence was characterized. In the second part of the article the author presents the empirical data on core competence in chosen universal commercial banks. The core competences were assessed by managers and workers. Basing on respondent’s opinion the following hypothesis was verifi ed: the existence of core competence gaps causes that employees do not perceive the bank as the market leader.
Keywords: competitiveness of enterprises, core competence, bank