Autor: Grażyna Leśniewska | 61 |
Strony: 61-76
pełen tekst
Streszczenie
Transformacja ustrojowa i zmieniający się rynek pracy ujawniły dysonans między oczekiwaniami tego rynku a kształceniem zawodowym. Do funkcjonowania na rynku pracy coraz częściej potrzebne są zestawy kwalifi kacji z różnych obszarów zawodowych. W gospodarce rynkowej znalezienie odpowiedniej pracy staje się nie lada wyzwaniem. Kluczowym problemem jest dopasowanie struktury kształcenia do potrzeb rynku pracy – konieczność monitorowania rynku oraz położenie nacisku na praktyczną naukę zawodu.
Słowa kluczowe: wykształcenie, preferencje zawodowe, wybór zawodu
EDUCATION AS AN ELEMENT OF COMPETITIVENESS IN THE LABOUR MARKET
Summary
Political transformation and changing labor market revealed a discrepancy between the expectations of that market and vocational training. In today’s hiring the worker looks prepared for a rapid, self-perform specifi c professional tasks, and ready for constant change. In a market economy to fi nd a suitable job is quite a challenge. A key problem is to match the structure of education to labor market needs – the need to monitor the market and focusing on practical teaching profession.
Keywords: education, vocational preferences, choice of profession
pełen tekst
Streszczenie
Transformacja ustrojowa i zmieniający się rynek pracy ujawniły dysonans między oczekiwaniami tego rynku a kształceniem zawodowym. Do funkcjonowania na rynku pracy coraz częściej potrzebne są zestawy kwalifi kacji z różnych obszarów zawodowych. W gospodarce rynkowej znalezienie odpowiedniej pracy staje się nie lada wyzwaniem. Kluczowym problemem jest dopasowanie struktury kształcenia do potrzeb rynku pracy – konieczność monitorowania rynku oraz położenie nacisku na praktyczną naukę zawodu.
Słowa kluczowe: wykształcenie, preferencje zawodowe, wybór zawodu
EDUCATION AS AN ELEMENT OF COMPETITIVENESS IN THE LABOUR MARKET
Summary
Political transformation and changing labor market revealed a discrepancy between the expectations of that market and vocational training. In today’s hiring the worker looks prepared for a rapid, self-perform specifi c professional tasks, and ready for constant change. In a market economy to fi nd a suitable job is quite a challenge. A key problem is to match the structure of education to labor market needs – the need to monitor the market and focusing on practical teaching profession.
Keywords: education, vocational preferences, choice of profession