Zeszyty naukowe
Autor: Justyna Łukomska-Szarek 243
Strony: 243–253
DOI: 10.18276/frfu.2016.84/1-21
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – Przybliżenie problemów ewaluacji ryzyka w ramach systemu kontroli zarządczej na podstawie wybranej oświatowej jednostki budżetowej.
Metodologia badania – Ocenie poddano ryzyko oszacowane w ramach systemu kontroli zarządczej przez oświatową jednostkę budżetową. Zarządzanie ryzykiem jest jednym z celów kontroli zarządczej określonych w ustawie o finansach publicznych z 2009 roku. Ewaluację ryzyka pokazano na przykładzie liceum ogólnokształcącego. Okres badawczy obejmuje lata 2011–2014, co umożliwiło dodatkowo ocenę tendencji zmian analizowanych wielkości w czasie.
Wynik – Zarządzanie ryzykiem jest procesem etapowym: zrozumienia wykonywanej działalności, identyfikacji ryzyka, analizy ryzyka, oceny punktowej i hierarchizacji ryzyka. Na podstawie przeprowadzonych badań można wnioskować, że system kontroli zarządczej wymaga ciągłych analiz i ocen. Istotnym elementem warunkującym efektywne zarządzanie ryzykiem jest jego ewaluacja. Wymaga ona jednak wdrożenia właściwych procedur. W badanej jednostce zwrócono uwagę na konieczność usprawnienia procesu szacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka i jego ewentualnych skutków oraz opracowania mapy ryzyka.
Oryginalność/wartość – Publikacja stanowi studium przypadku ewaluacji ryzyka w ramach systemu kontroli zarządczej w oświacie.
Słowa kluczowe: kontrola zarządcza, zarządzanie ryzykiem, ocena ryzyka

EVALUATION OF RISK IN THE MANAGEMENT CONTROL SYSTEM OF THE EDUCATIONAL BUDGET UNIT

Abstract
Purpose – Approximation problems of risk evaluation in the context of management control system based on the selected educational budget unit.
Design/methodology/approach – Evaluated the risk estimated in the control system of management by educational budgetary unit. Risk management is one of the goals of management control under the Public Finance Act of 2009. The example used to illustrate the risk management process was that of high school. The studied period covered the years 2011–2014, which allowed for assessment of tendencies for the analysed variables to change in time.
Findings – Risk management consists of the following stages: understanding the activity being performed, identifying risk, risk analysis, scoring risk, and risk hierarchy. Based on the study it can be concluded that the system of management control requires constant analysis and assessment. Element for the effective management of risk is undoubtedly its evaluation. However, it requires the implementation of appropriate procedures. In the audited unit noted the need to improve the process of assessing the probability of the risk and its possible consequences, and developing risk maps.
Originality/value – The issues addressed in this publication allows to a case study of risk evaluation in the context of management control system in the education.
Keywords: management control, risk management, risk evaluation