Zeszyty naukowe
Autor: Małgorzata Rówińska 517
Strony: 517–523
DOI: 10.18276/frfu.2016.2.80/2-55
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – w artykule scharakteryzowano atrybut przydatności informacji finansowych, stanowiący jedną z fundamentalnych cech jakościowych. Celem artykułu jest krytyczna ocena cechy przydatności w kontekście jej zgodności z zasadą wiernego i rzetelnego obrazu, z uwzględnieniem asymetrii informacji.
Metodologia badania – analiza literatury, regulacji rachunkowości - ustawy o rachunkowości, MSSF – w kontekście zgodności cechy przydatności informacji finansowych z zasadą true and fair view.
Wynik – przydatność to subiektywna cecha informacji finansowych. Jej określenie i ocena zależy od potrzeb informacyjnych poszczególnych grup użytkowników informacji sprawozdawczych.
Oryginalność/Wartość – artykuł stanowi głos w dyskusji nad cechami informacji sprawozdawczych generowanych przez rachunkowość. Zdaniem autora cecha przydatności, eksponowana w regulacjach MSSF jako powszechna i podstawowa cechy informacji finansowych, pozostaje w sprzeczności z naczelną zasadą rachunkowości true and fair view.
Słowa kluczowe: przydatność, informacja finansowa, cechy jakościowe

RELEVANCE – FUNDAMENTAL CHARACTERISTIC OF FINANCIAL INFORMATION?

Abstract
Purpose – the aim of the article is to present the relevance of financial information, one of the fundamental qualitative characteristic. They made analysis of the relevance from the point of view of conformity with the true and fair view principle and the information asymmetry.
Design/Methodology/Approach – the analysis of the accounting regulations, polish accounting law and IFRS in the context of the relevance financial information with the true and fair view principle.
Findings – the relevant is the subjective feature of financial information. Its determining and evaluation depend on information requirements of financial information’ user groups.
Keywords: relevance, financial information, qualitative characteristics