Zeszyty naukowe
Autor: Elżbieta Wysłocka 421
Strony: 421–428
DOI: 10.18276/frfu.2016.2.80/2-44
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – celem pracy jest analiza i ocena skuteczności zarządzania należnościami w małych i średnich przedsiębiorstwach regionu częstochowskiego.
Metodologia badania – szczegółowej analizie poddano trzy przedsiębiorstwa działające w branży paliwowej na terenie regionu częstochowskiego. Do realizacji celu pracy posłużono się analizą dokumentów (sprawozdań finansowych) badanych firm. Przeprowadzono również wywiady z prezesami tych przedsiębiorstw, zaliczanych do sektora małych i średnich, chcąc ustalić jak oni oceniają sposób zarządzania należnościami w swoich firmach.
Wynik – wyniki sugerują, że wiele firm ma coraz większą świadomość konieczności skutecznego zarządzania należnościami. Jednak nie zawsze wiedza zarządzających i wykorzystywane narzędzia są wystarczające.
Oryginalność/Wartość – praca pokazuje jakie narzędzia są wykorzystywane przez menedżerów w małych przedsiębiorstwach do zarządzania należnościami i jak poziom ich wiedzy i świadomości kształtuje politykę tych przedsiębiorstw w zakresie udzielania kredytów kupieckich.
Słowa kluczowe: należności, zarządzanie, kredyt kupiecki, windykacja

MANAGEMENT OF RECEIVABLES AT SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES

Abstract
Purpose – the aim of the study is the analysis and evaluation of the effectiveness of receivables management  in  small  and  medium-sized  enterprises  in  the  region  of  Czestochowa. 
Design/Methodology/Approach – three companies operating in the fuel industry in the region of Czestochowa were detailed examined. In order to achieve the aim of the study, the documents (financial statements) of the surveyed companies were analyzed in detail. Also the interviews were conducted with the CEOs of those companies out of the sector of small and medium-sized enterprises, in order to determine how they evaluate the receivables management in their companies.
Findings – the results suggest that many companies are increasingly becoming aware of the need for the effective receivables management. However, the knowledge of managers and used tools are not always sufficient.
Originality/Value – the study shows which of tools are used by managers in small and medium-sized enterprises in receivables management and how the level of their knowledge and awareness shapes policies of these companies in the field of granting trade credit.
Keywords: receivables, management, trade credit, debt collection