Zeszyty naukowe
Autor: Irena Sobańska 385
Strony: 385–392
DOI: 10.18276/frfu.2016.2.80/2-40
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – analiza treści pierwszych podręczników z zakresu rachunkowości zarządczej wydanych w Polsce w okresie transformacji systemu gospodarczego.
Metoda badania – w badaniach uwzględniono 12 podręczników wydanych w latach 2000–2014.
Wynik – ogólne spostrzeżenia autorki w odniesieniu do struktury prezentowanych problemów stosowanej terminologii oraz przykłady niejasności i niejednoznaczności tekstów. W konkluzji artykułu stwierdza się między innymi, że podręczniki powinny być traktowane, jako element budowania dobrej marki rachunkowości zarządczej w praktyce i zawierać wiedzę kompletną, ugruntowaną, zweryfikowaną i użyteczną dla jej głównych odbiorców, jak i menadżerów oraz specjalistów rachunkowości zarządczej.
Słowa kluczowe: rachunkowość zarządcza, podręczniki akademickie, specjalista rachunkowości zarządczej, lean management accounting, rachunek kosztów przerobu

CARING FOR THE IMAGE OF MANAGEMENT ACCOUNTING

Abstract
Purpose – analysis of the content of textbooks on managerial accounting edited in Poland in the period of transformation of economic system.
Design/Methodology/Approach – in the research conducted 12 textbooks edited in the years 2000–2014 were taken into consideration and analysed.
Findings – the article contains general comments of the Author related to the structure of the problems presented, a terminology used. There are also examples of ambiguity and non-congruence within a textbook. In the conclusion of the article, the Author points, among others, that textbooks should be treated as a mean of creating good brand for managerial accounting practitioners, should contain good, specific, well grounded, and verified knowledge, useful for the main users constituted by managers and specialists in managerial accounting.
Keywords: management accounting, academic textbooks, specialist management accounting, lean management accounting