Zeszyty naukowe
Autor: Ksenia Czubakowska, Joanna Habelman 315
Strony: 315–323
DOI: 10.18276/frfu.2016.2.80/2-33
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – celem artykułu jest przedstawienie perspektywy procesów wewnętrznych strategicznej karty wyników w Spółce zarządzającej portem morskim.
Metodologia badania – artykuł opracowano na podstawie analizy literatury przedmiotu oraz badań empirycznych zrealizowanych w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Badanie przeprowadzono wśród grupy 176 pracowników najwyższego i średniego szczebla zarządzania oraz pracowników bezpośrednio zaangażowanych w realizację celów Spółki.
Wynik – w wyniku przeprowadzonych badań wyznaczono najważniejsze cele w perspektywie procesów wewnętrznych, przypisano zadania niezbędne do realizacji celów oraz zdefiniowano mierniki. Dokonano również oceny zastosowania perspektywy procesów wewnętrznych na zwiększenie skuteczności działania jednostki.
Oryginalność/Wartość – artykuł stanowi połączenie wiedzy teoretycznej z praktyką gospodarczą stosowaną w Spółce zarządzającej portem morskim.
Słowa kluczowe: strategiczna karta wyników, procesy wewnętrzne, port morski

INTERNAL BUSINESS PROCESSES PERSPECTIVE BALANCED SCORECARD IN IMPROVING BUSINESS SEAPORT

Abstract
Purpose – the aim of the article is to present the Balanced Scorecard internal-business-processes perspective of the seaports management company.
Design/Methodology/Approach – while writing the article the Author used literature analysis and the results of the empirical research carried out in the seaports.
Findings – the result of the research is to determine the most important goals from the internal-business-processes perspective, as well as assigning to them tasks, which are required to achieve these objectives, and to define the measures of the goals implementation. In the article were also evaluated the application of the internalbusiness-processes perspective to increase the effectiveness of the entity.
Originality/Value – the article is a combination of the practical and theoretical knowledge used in seaports.
Keywords: Balanced Scorecard, internal business processes, seaport