Zeszyty naukowe
Autor: Grzegorz Urbanek 511
Strony: 511–521
pdfpełen tekst

Streszczenie:
Cel – Celem artykułu jest prezentacja wpływu siły marki na wskaźnik wartość rynkowa/wartość księgowa oraz oprocentowanie lokat dla wybranych banków notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Metodologia badania – W artykule zastosowano metodę studiów literaturowych (polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu), metodę dedukcji i indukcji oraz analizę regresji panelowej.
Wynik – W rezultacie przeprowadzonych rozważań w artykule wykazano statystycznie istotny wpływ siły marki na oprocentowanie lokat w bankach i brak statystycznie istotnego wpływu siły marki na wskaźnik wartość rynkowa/wartość księgowa.
Oryginalność/wartość – Przedstawione treści stanowią pierwszą w literaturze polskiej analizę ekonometryczną wpływu siły marki na oprocentowanie lokat i wskaźnik P/BV dla banków notowanych na GPW w Warszawie.
Słowa kluczowe: marka banku, wartość dla akcjonariuszy, siła marki, oprocentowanie lokat, analiza panelowa

BRAND AND SHAREHOLDER VALUE CREATION IN BANKING – EVIDENCE FROM WARSAW STOCK EXCHANGE


Abstract:
Purpose – The purpose of this article is to present the impact of the brand strength coefficient on
Price/Book value index and bank interest expense for selected banks listed on the Warsaw Stock Exchange.
Design/methodology/approach – The paper uses the method of literature studies (Polish and foreign literature), the method of deduction and induction, and a panel regression analysis.
Findings – As a result of analysis conducted in the article, statistical significant relationship between brand strength and bank interest expense have been identified, while no statistically significant relationship between brand strength and market value to book value index have been found.
Originality/value – The contents are the first in Polish literature econometric analysis of impact of the brand strength coefficient on P/BV index which is indicator of the shareholder value creation and interest expense, in the case of banks listed on the Warsaw Stock Exchange.
Keywords: bank branding, shareholder value, P/BV, interest expense, brand strength, panel regression