Zeszyty naukowe
Autor: Marlena Grabowska 147
Strony: 147-155
pdf pełen tekst

Streszczenie:
Zasadniczym celem opracowania jest próba teoretycznej i empirycznej analizy możliwości uznania wartości rynkowej za oznakę pozycji i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Podstawową tezą artykułu jest stwierdzenie zakładające, że wysoka wartość rynkowa danego przedsiębiorstwa w relacji do jego wartości księgowej łączy się z jednoczesnym wysokim udziałem w rynku danego podmiotu. Istotność podjętego tematu wynika z przyjęcia koncepcji kreowania wartości jako zasadniczego celu działalności przedsiębiorstwa. Badaniami empirycznymi objęto spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie należące do sektora budownictwo. Wyróżniono zmienne łączące się z przejawami pozycji i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, tj. udział przychodów ze sprzedaży danego podmiotu w łącznych przychodach całego sektora oraz relację wartości rynkowej danej spółki do jej wartości księgowej. Wykazano brak zależności korelacyjnej między wyżej wymienionymi zmiennymi. Na podstawie analizy empirycznej stwierdzono znaczącą różnicę między miejscem w rankingu pod względem wygenerowanej wartości rynkowej a stopniem udziału przedsiębiorstwa w ogólnych przychodach ze sprzedaży całego sektora.
Słowa kluczowe:
pozycja konkurencyjna, przewaga konkurencyjna, wartość rynkowa

THE MARKET VALUE AS AN INDICATION OF THE POSITION AND COMPETITIVE ADVANTAGE OF ENTERPRISES

Abstract:
The main aim of this paper is a theoretical and empirical analysis of the possibility to recognize the market value as an indication of the position and the competitive advantage of enterprises. The main thesis of this article is the statement assuming that the high market value of a company in relation to its book value, is combined with simultaneous high market share of this company. The significance of chosen topic stems from the approval of the concept of value creation as a key objective of the company’s activity. Empirical research consisted the companies listed on the Stock Exchange in Warsaw belonging to the construction sector. The variables of the position and the competitive advantage of company’s were distinguished, i.e. the share of revenues from the sale of the company’s to total revenue of the whole sector and the relation of the market value of the company to its book value. The results showed a lack of correlations between above mentioned variables. Based on the empirical analysis a significant difference between the place in the ranking in terms of generated marketvalue and the extent of the company’s total sales revenue of the entire  sector has been stated.
Keywords:
competitive advantage, competitive position, market value