Zeszyty naukowe
Autor: Bogna Sawicka, Tomasz Fulara 415
Strony: 415-425
pdf pełen tekst

Streszczenie:
Przedsiębiorstwa świadczące usługi komunikacji miejskiej coraz częściej funkcjonują w formie spółek kapitałowych, których jedynym właścicielem jest gmina. Obowiązujące regulacje rynku oraz zasad finansowania komunikacji miejskiej zapewniają im pokrycie kosztów usług realizowanych w ramach długoterminowych umów z jednostkami samorządu terytorialnego. W artykule wskazano zagrożenia, jakie niesie pomijanie czynników kształtujących wartość przedsiębiorstwa w procesach decyzyjnych zachodzących w tych spółkach. Koncentracja działań jedynie na celach rozwojowych, bez uwzględnienia czynników rentowności i ryzyka, może prowadzić do kryzysu finansów samorządów lokalnych (właścicieli przedsiębiorstw). Sytuacji tej można zapobiec jedynie w drodze uwzględnienia w strategii zrównoważonego rozwoju transportu kryteriów efektywnościowych zgodnych z koncepcją zarządzania wartością przedsiębiorstwa, równoważących oczekiwania wszystkich interesariuszy.
Słowa kluczowe:
zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, komunikacja miejska, regulowana konkurencja, zrównoważony rozwój transportu

VALUE BASED MANAGEMENT IN ENTERPRISES PROVIDING PUBLIC TRANSPORT SERVICES ON CONTROLLED COMPETITION MARKET

Summary:
Companies providing public transport services often operate in the form of companies wholly owned by the municipality. Market regulations and the principles of financing public transport assure them covering the cost of transport services carried out under long-term contracts with local government units. The article pointed out the dangers of not considering company value factors in decision-making processes taking place in these enterprises. Focusing only on development, without taking into account profitability and risk factors can lead to a crisis of local government finance (business owners). This situation can  be prevented only by introduction efficiency criteria in line with the concept of enterprise value management in the strategy of sustainable transport. This way the balance of the needs of all stakeholders can be achieved.
Keywords:
company value management, public transport, regulated competition, sustainable development of transport