Zeszyty naukowe
Autor: Adam Szyszka 433
Strony: 433-441
Słowa kluczowe: behawioralne finanse przedsiębiorstw, efekt dyspozycji, pierwsze oferty publiczne (IPO)
Keywords: behawioralne finanse przedsiębiorstw, efekt dyspozycji, pierwsze oferty publiczne (IPO)
Klasyfikacja JEL: G02, G30
pdfpełen tekst

Streszczenie
Artykuł poświęcony jest zjawisku wahań w aktywności pierwotnego rynku akcji. W szczególności zwraca uwagę na zależność między szybkością procesu upublicznienia spółki a bieżącą koniunkturą giełdową. W pierwszej kolejności dokumentuje się liczbę zatwierdzeń prospektów emisyjnych oraz debiutów giełdowych w następstwie publicznych ofert akcji na tle zmian indeksu WIG w latach 2006– 2012. Dalej analizuje się długości okresów między datami zatwierdzeń prospektów a datami debiutów. W czasach prosperity po otrzymaniu zgody KNF na przeprowadzenie oferty publicznej spółki debiutują istotnie szybciej niż w okresach dekoniunktury. W badanej próbie występuje statystycznie istotna ujemna korelacja między liczbą dni od zatwierdzenia prospektu do debiutu giełdowego a stopą zwrotu z indeksu WIG w okresach przypadających około daty zatwierdzenia. Istnieją przesłanki wskazujące, iż przy podejmowaniu decyzji o przeprowadzeniu publicznej oferty akcji i dacie debiutu giełdowego menedżerowie są podatni na czynniki psychologiczne, podobne do tych, które u inwestorów odpowiadają za tzw. efekt dyspozycji.

THE SPEED OF INITIAL PUBLIC OFFERING AND THE MARKET CONJUNCTURE

Summary
This paper is dedicated to clustering of Initial Public Offerings (IPOs) and market timing by managers. Particularly, the author tries to connect the speed of the IPO process with the concurrent market conjuncture. First, the number of prospectus approvals and the number of following IPOs are documented and compared to changes in the market index (WIG) in the period 2006–2012. Later, the focus shifts to the length of a period between the prospectus approval date and the IPO date. In prosperity periods, after receiving the prospectus approval, firms go public considerably faster than in worse periods. There is a significant negative correlation between the number of days from the approval date till the IPO date, and the market return in the periods around the approval date. There are some hints that corporate managers are subject to similar psychological biases and inclinations when making the decision about going public, as investors selling stocks from their portfolio and exhibiting the disposition effect.