Zeszyty naukowe
Autor: Jacek Nowak 371
Strony: 371-377
Słowa kluczowe: asymetria informacji, relacje bank – przedsiębiorstwo, bankowość relacyjna, dług, finansowanie, monitoring; pokusa nadużycia; struktura kapitału
Keywords: asymmetric information, bank – firm relationships, relationship banking, debt, financing; monitoring; moral hazard; capital structure
Klasyfikacja JEL: G00, G10, G21, G32, G33
pdfpełen tekst

ASYMETRIE W RELACJACH POMIĘDZY PRZEDSIĘBIORSTWAMI I INSTYTUCJAMI FINANSOWYMI

Streszczenie
Instytucje finansowe działają w bardzo konkurencyjnym środowisku. Zarówno w na rynkach finansowych, jak i biorąc pod uwagę gospodarkę globalną, można podkreślić wysoki poziom konkurencyjności. Można przypuszczać, że bez zaangażowania skomplikowanych narzędzi oraz technik utrzymania klienta i planowania strategicznego, instytucjom finansowym mogłoby grozić wyparcie przez globalne korporacje. Mimo że odgrywają ważną rolę, poszczególne instytucje są zaangażowane w przejmowanie kontroli na poszczególnych rynkach. Osiąga się to poprzez tworzenie asymetrii w relacjach z klientami. Niesymetryczny stosunek instytucji finansowych daje uprawnienia do podejmowania decyzji, odzwierciedlając poziom planowanej rentowności. Instytucje finansowe również tworzą metody, jakimi mogą monopolizować posiadane informacje o przedsiębiorstwach z którymi współpracują. Na przykład, instytucje ubezpieczeniowe mogą wprowadzić prostsze sposoby rozliczeń dla przedsiębiorstw, a przez wprowadzać kontrolę wpływu zmian na relacje pomiędzy podmiotami, co może być wykorzystywane w podnoszeniu konkurencyjności instytucji ubezpieczeniowej na rynku. Wydaje się, że znacząca część celów instytucji finansowych w rozwój asymetrycznych relacji skupia się na rentowności i konkurencyjności na rynkach finansowych, które w pewnym stopniu stanowi pozytywne rozwiązanie zarówno dla instytucji finansowych, jak i przedsiębiorstw.



Summary
Financial institutions are operating in a very competitive environment under which financial institution is built. Both within the financial markets and the global economy is very competitive and without elaborate means of customer retention techniques and strategic planning, financial institutions risk being edged out by superior corporations. Although they play important roles, individual institutions have to gain control of their markets. This is achieved by creating asymmetries in their relationship with clients. Asymmetric relationship gives financial institutions the power to make decisions that reflects future profitability. Using lock-in costs on its clients ensures they have assured market for a longer time. Financial institutions also create a way in which they can monopolize the information they have about the firm firms they are transacting with. To obtain information, they have to create a way in which they are superior to their clients. For instance, insurance firms can introduce a simpler way for firms to pay their premiums and in doing so they have controlled the way the company relates to it. This is a source of information that can be adjusted depending on the wishes of the insurance firm. This information can be used to ensure the company sticks to the insurance firm since it gives it flexible premium terms. The objective of the financial institution in holding such information is to create an imbalance in the market using the crucial information not known by competitors. Most of the objectives of financial institutions in developing asymmetric relationship are centered on profitability and competitiveness in the financial markets which o some extent is good for both financial institutions and firms.