Zeszyty naukowe
Autor: Anna Balicka 375
Strony: 375-385
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – celem artykułu jest przedstawienie koncepcji zastosowania benchmarkingu w procesie wyłaniania lidera wśród producentów samochodów osobowych działających na polskim rynku motoryzacyjnym. Metodologia badania – metody badawcze wykorzystane przy pisaniu artykułu są następujące: studia literaturowe, analiza i wnioskowanie, posiłkując się literaturą przedmiotu, rocznymi raportami instytucji badających rynek motoryzacyjny, rankingami marek samochodów, a także danymi i informacjami opublikowanymi na oficjalnych stronach internetowych. Wynik – w wyniku przeprowadzonej analizy wyłoniono liderów polskiego rynku motoryzacyjnego w latach 2007–2011. W efekcie analizy benchmarkowej stwierdzono, że w 2007 roku oraz w latach 2010–2011 pozycję lidera zajmowała Skoda, zaś w latach 2008–2009 – Toyota. Oryginalność/Wartość – innowacyjną i oryginalną częścią artykułu, będącą wkładem autorki do nauki, jest adaptacja benchmarkingu do pozycjonowania producentów samochodów osobowych występujących na polskim rynku motoryzacyjnym. Wyłonienie lidera polskiego rynku motoryzacyjnego zgodnie z przedstawioną metodologią stanowi wartość dla konsumentów oraz producentów samochodów osobowych.

Słowa kluczowe: branża motoryzacyjna, benchmarking, polski rynek motoryzacyjny, matryca miar

BENCHMARKING CAR MANUFACTURERS IN THE POLISH AUTOMOTIVE MARKET

Abstract
Purpose – the purpose of this article is to present the concept of the use of benchmarking in the process of selecting a leader among manufacturers of passenger cars operating on the Polish automotive market. Design/Methodology/Approach – research methods used in writing the article are as follows: literature studies, analysis and inference, guided literature on the subject, annual reports automotive market research institutions, rankings car brands, as well as data and information published on the official website. Findings – the analysis was selected leaders of the Polish automotive market in the years 2007–2011. As a result, benchmark analysis found that in 2007 and in 2010–2011 Skoda occupied the leading position, and in the years 2008–2009 – Toyota. Originality/Value – innovative and original part of the article, which is the author's contribution to science, is an adaptation of the positioning benchmarking car manufacturers present on the Polish automotive market. The emergence of the Polish automotive market leader in accordance with that methodology is the value for consumers and car manufacturers.

Keywords: automotive, benchmarking, Polish automotive market, measurement matrix