Autor: Tomasz Gabryel, Jakub Lasota | 199 |
Strony: 199-206
Słowa kluczowe: wycena, finanse przedsiębiorstw, prawo papierów wartościowych
Keywords: valuation, corporate finance, business and securities law
Klasyfikacja JEL: G3
Streszczenie
Zgodnie z teorią agencji, relacje zachodzące pomiędzy akcjonariuszem a menedżerem posiadają charakter agencji. Akcjonariusz powierza menedżerowi przedsiębiorstwo z nadzieją, że będzie on realizował cele właścicieli, tj. podejmował decyzje podporządkowane zwiększaniu wartości dla akcjonariuszy. Jak pokazuje praktyka, występujące konflikty interesów pomiędzy właścicielami a kadrą zarządzającą powodują, że cele akcjonariuszy często pozostają w sprzeczności ze sposobem zarządzania menedżerów, nastawionych najczęściej na maksymalizację wyniku netto w horyzoncie krótkoterminowym. Właściwa konstrukcja motywacyjnych programów opcyjnych skierowanych do menedżerów wyższego szczebla może rozwiązać wiele problemów z zakresu teorii agencji i, co najważniejsze, zapewnić rozwój biznesu zorientowany na maksymalizację wartości dla akcjonariuszy. W niniejszym artykule zaproponowano rozwiązanie, polegające na wykorzystaniu metodyki FCFE w budowie algorytmu premiowego w opcjach menedżerskich, z zastosowaniem instrumentu finansowego w postaci warrantu subskrypcyjnego.
SUBSCRIPTION WARRANT AS A VALUE BASED MANAGEMENT TOOL
Summary
One of the main concepts concerning the purpose of the functioning of businesses is Value Based Management concept, which applies the rule of maximizing value for shareholders (Shareholder’s Value). With the development of the VBM concept, a divergence of interests between the management of the short-term horizon, usually oriented to maximize net-profit – preferred by top-managers, and the long-term management, aimed to increase the value for shareholders – often synonymous with the Free Cash Flow to Equity. Executive stock option programs may be used to motivate managers to perform the tasks resulting in increased value for shareholders. The challenge facing business owners is to create an efficient tool that combines interests of business management with the interests of shareholders. Such an effect is possible to achieve by proper selection of the algorithm parameters. Subscription warrant may be an adequate instrument for such executive stock option programs
Keywords: valuation, corporate finance, business and securities law
Klasyfikacja JEL: G3
Streszczenie
Zgodnie z teorią agencji, relacje zachodzące pomiędzy akcjonariuszem a menedżerem posiadają charakter agencji. Akcjonariusz powierza menedżerowi przedsiębiorstwo z nadzieją, że będzie on realizował cele właścicieli, tj. podejmował decyzje podporządkowane zwiększaniu wartości dla akcjonariuszy. Jak pokazuje praktyka, występujące konflikty interesów pomiędzy właścicielami a kadrą zarządzającą powodują, że cele akcjonariuszy często pozostają w sprzeczności ze sposobem zarządzania menedżerów, nastawionych najczęściej na maksymalizację wyniku netto w horyzoncie krótkoterminowym. Właściwa konstrukcja motywacyjnych programów opcyjnych skierowanych do menedżerów wyższego szczebla może rozwiązać wiele problemów z zakresu teorii agencji i, co najważniejsze, zapewnić rozwój biznesu zorientowany na maksymalizację wartości dla akcjonariuszy. W niniejszym artykule zaproponowano rozwiązanie, polegające na wykorzystaniu metodyki FCFE w budowie algorytmu premiowego w opcjach menedżerskich, z zastosowaniem instrumentu finansowego w postaci warrantu subskrypcyjnego.
SUBSCRIPTION WARRANT AS A VALUE BASED MANAGEMENT TOOL
Summary
One of the main concepts concerning the purpose of the functioning of businesses is Value Based Management concept, which applies the rule of maximizing value for shareholders (Shareholder’s Value). With the development of the VBM concept, a divergence of interests between the management of the short-term horizon, usually oriented to maximize net-profit – preferred by top-managers, and the long-term management, aimed to increase the value for shareholders – often synonymous with the Free Cash Flow to Equity. Executive stock option programs may be used to motivate managers to perform the tasks resulting in increased value for shareholders. The challenge facing business owners is to create an efficient tool that combines interests of business management with the interests of shareholders. Such an effect is possible to achieve by proper selection of the algorithm parameters. Subscription warrant may be an adequate instrument for such executive stock option programs