Zeszyty naukowe
Autor: Andrzej Jaki 133
Strony: 133-144
Słowa kluczowe: efektywność przedsiębiorstwa, efektywność kreowania wartości, wartość przedsiębiorstwa
Keywords: enterprise effectiveness, effectiveness of value creation, enterprise value
Klasyfikacja JEL: G32
pdf pełen tekst

Streszczenie
Rozwój narzędzi służących pomiarowi oraz ocenie efektywności przedsiębiorstwa jest w pierwszej kolejności determinowany zastosowaniem w tym celu dwóch następujących grup mierników: mierników księgowych i mierników finansowych. Rozwój zastosowań tych mierników stał się następnie podstawą dla powstania mierników rynkowych, które integrując w swojej treści wybrane mierniki księgowe i finansowe, stają się podstawowymi narzędziami pomiaru i oceny efektywności kreowania wartości w przedsiębiorstwie. Równocześnie, wartość rynkowa przedsiębiorstwa stała się w związku z tym istotnym parametrem analizy finansowej w obrębie wskaźników rynku kapitałowego, a następnie wchodząc w skład analizy wartości przedsiębiorstwa. Stąd, podstawowym celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie narzędzi pomiaru i oceny efektywności kreowania wartości w przedsiębiorstwie, których powstanie oraz rozwój wykorzystania determinowane są przez szeroki wachlarz uwarunkowań prowadzenia pomiaru i oceny efektywności przedsiębiorstwa.

MEASUREMENT AND ASSESSMENT OF VALUE CREATION EFFECTIVENESS IN ENTERPRISES
Summary
The development of tools for assessing enterprise effectiveness is determined primarily by the application of the following two groups of measures: accounting measures and financial measures. The increasing use of these measures has become the basis for the creation of market measures, which by integrating selected accounting and financial measures are becoming the basic tools for measuring and assessing value creation effectiveness in enterprises. At the same time, enterprise market value has become a significant financial analysis parameter within capital market indicators, as well as within enterprise value analysis. Therefore, the basic aim of this paper is to present the tools for measuring and assessing value creation effectiveness in enterprises, whose origins and evolution of application are determined by a wide array of conditions, which influence the measurement and assessment of company effectiveness.