Zeszyty naukowe
Autor: Leszek Czapiewski, Jarosław Kubiak 69
Strony: 69-80
Słowa kluczowe: asymetria informacji, struktura kapitału
Keywords: information asymmetry, capital structure
Klasyfikacja JEL: G32
pdf pełen tekst

Streszczenie
W artykule zaprezentowano Syntetyczną Miarę Asymetrii Informacji, konstruowaną na podstawie 9 wskaźników. Wagi wpływu poszczególnych wskaźników na wartość miernika syntetycznego zostały określone na podstawie przyczyn występowania asymetrii informacji. Przedstawione analizy wskazują na to, że zmiana sposobu określania wag na metodę opartą o wzajemne skorelowanie wskaźników lub na równe wartości wag, nie powoduje znaczących różnic w uporządkowaniu przedsiębiorstw wg kryterium rosnącego poziomu asymetrii informacji i nie powoduje zmiany wniosków odnośnie wpływu asymetrii informacji na poziom wykorzystania długu krótkoterminowego. Przeciwna sytuacja występuje w przypadku określenia wag na podstawie zmienności wskaźników tworzących SMAI. Zastosowanie takiej metody budowy SMAI nie jest wskazane, z uwagi na zbyt duże znaczenie przyrostu aktywów i przychodów w określaniu poziomu asymetrii informacji.

THE METHODS OF DETERMINING THE WEIGHTSIN A COMPARATIVE MULTIVARIATE ANALYSIS AND THE MEASUREMENT ADEQUACY OF THE DEGREE OF INFORMATION ASYMMETRY
Summary
The paper presents a Synthetic Measure of Information Asymmetry based on 9 indicators. The weights reflecting the impact of individual ratios on the value of the synthetic measure have been determined on the basis of the causes for information asymmetry. The analysis shows that changing the method for determining these weights, instead applying a method based on the indicators’ mutual correlation or using equal weights, does not cause significant differences in the firms ranking made according to the degree of information asymmetry. An opposite situation occurs in the case of determining the weights on the basis of the variability of indicators which make up SMAI. The use of this method for the construction of SMAI is not advisable, due to the fact that it attributes excessive importance to asset growth and sales growth in determining the level of information asymmetry.