Autor: Małgorzata Fronczek | 161 |
Strony: 161-173
pełen tekst
Streszczenie
Celem artykułu jest prezentacja tendencji w handlu światowym i zagranicznym Polski w latach 1990–2011. Był to bowiem okres, w którym wystąpiły bardzo dynamiczne zmiany warunków gospodarowania: proces liberalizacji handlu w ramach GATT/WTO oraz ugrupowań integracyjnych, transformacja ustrojowa państw byłego bloku wschodniego i otwarcie ich gospodarek na zagranicę. Sprzyjało to rozwojowi handlu światowego i handlu zagranicznego Polski. Z badań wynika, że polski handel zagraniczny rozwijał się w tym okresie w szybszym tempie niż handel światowy. Ten ostatni koncentrował się w państwach Triady. Głównymi jego ośrodkami były: Europa, Azja i Ameryka Północna, ale wyraźnie rośnie znaczenie państw azjatyckich. W badanym czasie Polska awansowała z 37 miejsca na 27 na liście światowych eksporterów oraz z 38 na 24 na liście importerów. Udział Polski w światowym handlu wzrósł z 0,3% w 1990 roku do około 1,1% w 2011 roku.
Słowa kluczowe: handel zagraniczny Polski, handel międzynarodowy
POLAND AS THE PARTICIPANT OF THE INTERNATIONAL TRADE IN YEARS 1995–2011
Summary
The aim of the paper is the analysis of the trends in the international trade and in Polish foreign trade in years 1995–2011. It is the time of the dynamic economical changes: the liberalization process in the international trade, a transformation process of the former socialistic countries. It was conductive to develop the world trade and Polish foreign trade.
The data confirm the dynamic growth of the volume and the value of the international trade. The calculations indicate that the rate of the growth of Polish foreign trade was higher than the rate of the growth of the world trade.
The international trade is concentrated in Europe, Asia and Northern America and the role of the Asian countries progressively increases. In researched period Poland promoted from 37 to 27 position in the world exportation and from 38 to 24 position in the world importation. The Poland’s participation in the international trade generally increased from 0,3% in 1995 to 1,1% in 2011.
The main objects of the world and Polish trade are industrial products: machinery and transport equipment, chemicals.
Keywords: Poland’s foreign trade, international trade
pełen tekst
Streszczenie
Celem artykułu jest prezentacja tendencji w handlu światowym i zagranicznym Polski w latach 1990–2011. Był to bowiem okres, w którym wystąpiły bardzo dynamiczne zmiany warunków gospodarowania: proces liberalizacji handlu w ramach GATT/WTO oraz ugrupowań integracyjnych, transformacja ustrojowa państw byłego bloku wschodniego i otwarcie ich gospodarek na zagranicę. Sprzyjało to rozwojowi handlu światowego i handlu zagranicznego Polski. Z badań wynika, że polski handel zagraniczny rozwijał się w tym okresie w szybszym tempie niż handel światowy. Ten ostatni koncentrował się w państwach Triady. Głównymi jego ośrodkami były: Europa, Azja i Ameryka Północna, ale wyraźnie rośnie znaczenie państw azjatyckich. W badanym czasie Polska awansowała z 37 miejsca na 27 na liście światowych eksporterów oraz z 38 na 24 na liście importerów. Udział Polski w światowym handlu wzrósł z 0,3% w 1990 roku do około 1,1% w 2011 roku.
Słowa kluczowe: handel zagraniczny Polski, handel międzynarodowy
POLAND AS THE PARTICIPANT OF THE INTERNATIONAL TRADE IN YEARS 1995–2011
Summary
The aim of the paper is the analysis of the trends in the international trade and in Polish foreign trade in years 1995–2011. It is the time of the dynamic economical changes: the liberalization process in the international trade, a transformation process of the former socialistic countries. It was conductive to develop the world trade and Polish foreign trade.
The data confirm the dynamic growth of the volume and the value of the international trade. The calculations indicate that the rate of the growth of Polish foreign trade was higher than the rate of the growth of the world trade.
The international trade is concentrated in Europe, Asia and Northern America and the role of the Asian countries progressively increases. In researched period Poland promoted from 37 to 27 position in the world exportation and from 38 to 24 position in the world importation. The Poland’s participation in the international trade generally increased from 0,3% in 1995 to 1,1% in 2011.
The main objects of the world and Polish trade are industrial products: machinery and transport equipment, chemicals.
Keywords: Poland’s foreign trade, international trade