Zeszyty naukowe
Autor: Alicja Winnicka-Popczyk 575
Strony: 575-588
pdf pełen tekst

Streszczenie

Artykuł ukazuje pozyskiwanie kapitału jako jeden z krytycznych punktów funkcjonowania i rozwoju firmy rodzinnej. Zawiera analizę czynników mogących wpływać zarówno na możliwości jak i ograniczenia zdobywania źródeł finansowania, upatrując ich w: specyficznej logice finansowania, stopniu profesjonalizacji zarządzania (w tym zarządzania finansowego),cechach demograficznych właścicieli i zarządu rodzinnego. Możliwe źródła finansowania rozpatrywane są z punktu widzenia interesu firmy jak też prowadzącej ją rodziny, w podziale na kapitały własne, obce oraz wkłady kapitałowe uzyskiwane z oferty publicznej i prywatnej. W artykule opisano również wyniki głównych badań zagranicznych i polskich poświęconych problemom finansowania przedsiębiorstw rodzinnych.

Słowa kluczowe: definicja firmy rodzinnej, społeczno-ekonomiczne znaczenie family business, modele finansowania firm rodzinnych, logika finansowania firm rodzinnych, profesjonalizacja zarządzania finansowego firm rodzinnych, cechy demograficzne właścicieli i zarządu rodzinnego a finansowanie firmy.

THE POSSIBILITIES AND LIMITATIONS OF FAMILY BUSINESS IN THE ACCESS TO CAPITAL RESOURCES

Summary
This paper points out to the critical role of capital in family business functioning and development. There are mentioned factors involving opportunities and limitations of raising funds in these business units: specific logics of financing in family business, the level of management professionalization, the demographics of owners and family board. The possible financing sources are considered from the family and business interests points of view. Also, the author presents the results of leading foreign as well as Polish researches on family business financing.

Keywords: a family business definition, the socio-economical significance of family business, family business financing models, family business financing logics, the professionalization of family business financing management, demographics of owners and family board.