Zeszyty naukowe
Autor: Ireneusz Rutkowski 199
Strony: 199-212
pdf pełen tekst

Streszczenie

Proces innowacji nowego produktu i jego wprowadzania na rynek wiąże różne dyscypliny wiedzy i zasoby w racjonalną, logiczną i spójną całość z perspektywy przedsiębiorstwa. Taka praktyka prowadzi nie tylko do znaczących redukcji kosztów, ale również podnosi poziom satysfakcji odbiorców i ogólnej konkurencyjności przedsiębiorstwa. Natomiast formalne określanie celów związanych z kosztami innowacji i wprowadzania produktu na rynek powinno uwzględniać strategie rozwoju oraz metody wyznaczania poziomu cen i elastyczność cenową. W tych działaniach należy także wziąć pod uwagę szacowaną wielkość sprzedaży (produkcji) oraz potencjalny czas zwrotu kosztów rozwoju nowego produktu i wprowadzania na rynek.

Słowa kluczowe: produkt, innowacja, proces innowacji, nowy produkt, mierniki innowacji, pomiar skuteczności innowacji produktu, wprowadzanie nowego produktu na rynek.

METHODS OF MEASURING THE EFFECTIVENESS OF THE INNOVATION PROCESS AND THE INTRODUCTION OF A NEW PRODUCT ON THE MARKET

Summary
The process innovation and new product introduction on the market involves various disciplines of knowledge and resources in a rational, logical and coherent the entirety from the perspective of the enterprise. This practice leads not only to significant cost reductions, but also raises the level of customer satisfaction and the overall competitiveness of the business. While the formal determination of objectives related to the costs of innovation and marketing of a product on the market should take account of the development strategies and methods for determining the level of prices and pricing flexibility. In these activities should also take into account the estimated volume of sales (production) and the potential time reimbursement of the cost of the new product development and the introduction on the market.

Keywords: product innovation, process innovation, new product innovation, measuring the effectiveness, measures of product innovation, introduction a new product on the market.